Ten eerste: Weet welke oplossing jij bent op de arbeidsmarkt.
Het is cruciaal om je op LinkedIn op een duidelijke functie te profileren, bijvoorbeeld als officemanager. Werkgevers willen nieuwe collega’s die vanuit hun specifieke vakmanschap bijdragen aan het succes van de organisatie..
Als je jezelf diffuus profileert, bijvoorbeeld op twee soorten werk of algemeen als ‘communicatiemedewerker’, ondergraaf je de kracht van je eerste indruk, die je op LinkedIn met je foto en kopregel in acht seconden maakt.
Weten welke toegevoegde waarde jij hebt voor een bedrijf maakt dat je ook exact de trefwoorden kunt formuleren waarop jouw vakmanschap gezocht wordt. En het veelvuldig opnemen van deze relevante trefwoorden is een voorwaarde om met je profiel in de zoekresultaten terecht te komen.
Neem ook de functietitels op die voor dit soort werk gehanteerd worden, zoals: officemanager, directiesecretaresse, personal assistant en management assistent.
Een scherpe profilering maakt eveneens dat je aan de hand van je targetlist (de werkgevers in jouw woon-werk afstand die jouw vakmanschap goed kunnen gebruiken) een doelgericht netwerk van vakgenoten kunt opbouwen. Zij weten immers als eersten dat er een nieuwe collega nodig is. Een scherp profiel is de eerste stap in effectief LinkedIn gebruik.
Ten tweede: Je 100% zelfbeeld.
Zorg ervoor dat je profiel uitstraalt: “Ik ben heel goed in mijn werk!”. Het enige doel dat je met LinkedIn hebt is dat mensen je in het echt, ‘in real life’ in social media jargon, willen spreken.
Het kan zijn dat je ergens werkt(e) waar je niet uit de verf kwam of niet werd gewaardeerd om je vakmanschap. Of dat je het werk al jarenlang bij dezelfde werkgever doet. Of dat je al een tijd niet gewerkt hebt. Dat kan leiden tot de vraag ‘kan ik het ergens anders (nog) wel?’. Werk aan je zelfvertrouwen. Zelfbewust taalgebruik maakt dat je voor 100% de juiste kandidaat bent voor dit werk en dit is essentieel voor het veroveren van nieuw werk met LinkedIn.
Ten derde: Je frustratie.
Nieuw werk veroveren vraagt veel van je. Het vraagt om een slim plan dat je slim uitrolt* En het vereist kunnen omgaan met frustratie en spanning.
Het delen van frustratie over je ontslag of over de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld in je update, draagt niet bij aan je gewenste eerste indruk. Het kan zijn dat je graag hierover praat, kies er dan voor dit te doen in de speciale 45+ groepen op LinkedIn. Dat kan helpend zijn, omdat je elkaar adviseert hoe ermee om te gaan.
Krachtige updates en 45+ groepslogo’s onzichtbaar maken bij je profiel, is slim voor een ‘fris, monter en fruitige’ vakgerichte eerste impressie op LinkedIn.
Nog een tip, deel ook niets over lopende sollicitatieprocedures in je update. Het kan je selectie ongewenst beïnvloeden als je deelt dat je door bent naar de tweede ronde en je selecteurs dit lezen. Vertel wel dat je het geworden bent en met name over hoe ze jou hebben gevonden. Daarmee inspireer je vele nieuw werkzoekers!
Wil je alles weten over slim nieuw werk veroveren? Kom dan 20 juni naar de drie uur live! Masterclass Jobmarketing 2.0. in Utrecht en ik leer je er alles over! Inclusief het boek Jobmarketing 2.0.
Ik geef het hele jaar voor bedrijven, hun werkzoekers en mijn vakcollega’s masterclasses met veel interactie.