Alle artikelen

Wil je werk -zoeken- of werk -vinden-?

Geschreven door: Aaltje Vincent Datum: 31 mei 2012 Categorieën: Jobmarketing 3.0, LinkedIn, Social media

Op 25 mei jl. presenteerde Intelligence Group haar jaarlijkse Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek (AGO). De hoofdvraag was: “Hieronder staan verschillende kanalen die u zou kunnen gebruiken bij het zoeken naar een nieuwe baan. Kunt u aangeven welke belangrijk zijn voor u als u op zoek zou zijn naar een nieuwe baan?”

De relevantie van de resultaten van een dergelijk onderzoek met zo’n hypothetische vraag, kun je sterk betwijfelen. Dat deed Marc Drees vervolgens ook in zijn reactie. Maar los van de vraagstelling en antwoorden, zegt het helemaal niets over de effectiviteit van de kanalen die mensen gebruiken om werk te vinden. Wat werkt nou echt?

Eén van de conclusies van Intelligence Group is dat 50+-ers op de traditionele manier zoeken: via de krant en UWV Werkbedrijf. En dat ze daardoor een achterstand zouden oplopen ten opzichte van jongere generaties die social media inzetten. Dat is ook zo! Juist zij moeten het hebben van uitmuntend netwerken, on- en offline. De relatie tussen potentieel zoekgedrag en resultaat is op geen enkele manier aangetoond middels dit onderzoek. Bovendien gaat het er niet zozeer om wat je inzet, maar hoe je er gebruik van maakt.

In de praktijk blijkt namelijk dat netwerken het beste resultaat oplevert. Het gaat erom contact te leggen en te houden met mensen in organisaties die nu het werk doen dat jij wilt gaan doen. Zij weten immers het eerst dat er een nieuwe collega nodig is. En dat kan op veel manieren. Of het nu de voetbalvereniging is, social media, een verjaardagsfeestje, een afspraak met een oud-collega of via je LinkedIn statusupdate. Zelfs een advertentie in de krant kun je koppelen aan netwerken: zoek de contactpersoon op LinkedIn op, onderzoek of je er ingangen hebt voor ‘een zetje in de goede richting’.

Social media bieden bij uitstek mogelijkheden om een netwerk op te bouwen en te onderhouden. Door actief gebruik te maken van bijvoorbeeld LinkedIn, Twitter en Facebook  bereik je een groot netwerk van vakgenoten en nieuwe contacten. Het is belangrijk dat werkzoekers weten hoe ze social media kunnen inzetten, alleen aanwezigheid is niet voldoende. Het gaat om interactie, profilering, zichtbaarheid en creativiteit in het direct benaderen.

Het onderzoek van Intelligence Group toont slechts aan dat mensen kiezen voor het bekende. Ik pleit voor een nieuw onderzoek met de open vraag: “Op welke manier ben je in je huidige baan terechtgekomen?”

Wie wil hieronder deze vraag alvast beantwoorden?

Wil jij ook een aanbeveling schrijven of een review op Springest achterlaten?

Review op Springest
Springest logo 9.5
Meld je aan voor Wil je werk -zoeken- of werk -vinden-?
Schrijf een aanbeveling voor Wil je werk -zoeken- of werk -vinden-?
Uw gegevens
Uw aanbeveling

Bedankt voor uw aanbeveling!