Alle artikelen

Case #1 Werk vinden met Social Media – voorpublicatie

Aaltje
Geschreven door: Aaltje Vincent Datum: 16 oktober 2011 Categorieën: Candidate Experience 3.0, Jobmarketing 3.0, Social media

Interview met René Ravestein, directeur van Ravestein & Zwart

Ravestein & Zwart is een bureau voor redactionele communicatie met ruim twintig medewerkers. Voor een klein bedrijf als R&Z is recruitment via social media de uitgelezen manier om nieuwe medewerkers te werven.

#1 CASE Recruitment via Social Media bij Ravestein & Zwart 

‘We deden onze werving van nieuwe collega’s altijd via vacaturesites in de communicatiebranche. Dat leverde honderden reacties per vacature op. De behandeling daarvan kostte ons veel tijd en aandacht, en vaak waren we niet tevreden over de kwaliteit van de respondenten. Veel sollicitaties beantwoordden niet aan onze specifieke vraag naar redacteuren voor informatieve producties. Het gaat om functies waar inhoudelijke interesse extra zwaar weegt. Ook adverteren in het regionale dagblad gaf matige resultaten, het was erg kostbaar.

Wij wilden een betere kwaliteit sollicitanten: kandidaten die echt begrijpen wat we nodig hebben. Ook waren we op zoek naar een sneller en goedkoper recruitmentproces. Daarom zijn we het anders gaan doen.

Wij hebben nu allemaal een LinkedIn-profiel. Deze profielen zijn ook direct te vinden via de LinkedIn company page. Vacatures worden nu meteen geplaatst in onze updates en tweets en dat werkt enorm goed. Wij werven graag onder oud-studenten die interesse hebben in de thema’s waarover wij redactionele producties maken zoals HRM, onderwijs, zorg en sociale zekerheid. Die studenten kennen – direct of via-via – vaak wel een van onze medewerkers. Wij stimuleren onze medewerkers nadrukkelijk om zelf actief te connecten met oud-studiegenoten en oud-collega’s. Dat levert goede sollicitanten op!

Velen van ons hebben ook een Twitteraccount, zoals @Roeltjilpt en @fanmeel. Daarnaast is er een zakelijk account: @RaveZwart. Het zakelijke account wordt beheerd door mij en door Joris van Meel. Omdat Twitter per definitie persoonlijk is, vermelden we bij reacties altijd wie er heeft gereageerd door ˆRR of ˆJvM toe te voegen.

Onze ervaring is dat het plaatsen van vacatures in tweets leidt tot een goede eerste selectie. Ook doordat relaties die ons bedrijf goed kennen de vacature gericht naar mensen uit hun eigen netwerk doorsturen. Daarbij kunnen we vragen nu meteen beantwoorden. De sollicitatie wordt hierdoor gerichter.

Naast de eigen website is Facebook voor ons een mooie plek om onze know-how op het gebied van redactionele communicatie te delen. Mensen die bij ons willen werken kunnen hier op onze blogs reageren en laagdrempelig contact zoeken.

Laat zien dat je bij ons wilt werken, volg ons, leg contact, reageer op tweets, updates en onze berichten, dan speel je jezelf in de kijker.’

In het boek ‘Werk vinden met Social Media’, publicatie november 2011, staan ook 12 cases van hoe bedrijven social media gebruiken om nieuwe collega’s te werven. Deze zullen in voorpublicatie verschijnen.

Wil jij ook een aanbeveling schrijven of een review op Springest achterlaten?

Review op Springest
Springest logo 9.5
Meld je aan voor Case #1 Werk vinden met Social Media – voorpublicatie
Schrijf een aanbeveling voor Case #1 Werk vinden met Social Media – voorpublicatie
Uw gegevens
Uw aanbeveling

Bedankt voor uw aanbeveling!