Alle artikelen

Werk veroveren via Twitter en online radio

Twitter
Geschreven door: Aaltje Vincent Datum: 27 mei 2013 Categorieën: Jobmarketing 3.0, Netwerken, Social media

“Allereerst wil ik mijn excuses aanbieden: ik realiseer me dat ik mijn Twitter-volgers wel vaak heb bestookt met mijn oproepen voor nieuw werk. Maar spijt heb ik niet: dankzij Twitter en Werken.fm ben ik vanaf 1 mei jl. via Timing Uitzendbureau aan de slag bij Koninklijke Talens, verfproducent in Apeldoorn.”

Apeldoorner Iwan van Aken is blij met zijn nieuwe job. Het stelt hem in staat rustig door te zoeken naar een vaste baan als bijvoorbeeld kwaliteitsmedewerker. Hij koos een bijzondere manier voor het vinden van dit werk. Geen brieven, geen vacatures afstruinen en geen talloze afwijzingen. Integendeel: hij ging zeer specifiek en gestructureerd te werk. En volledig online.

afbeelding Iwan blog

“Toen ik als @IwanowitschWERK ging twitteren, koos ik doelbewust uit wie ik ging volgen. Ik heb steeds bemiddelaars die me nog niet volgden maximaal tweemaal m’n links getweet om ze niet teveel te spammen. Erg nodig om niet irritant over te komen. In een maand tijd had ik 145 volgers, die allemaal actief zijn in de ‘werk-vind-branche’: uitzendbureaus, recruiters, consultants, jobboards etc. Ook www.werken.fm, een online radiostation van Martijn Smit en zijn team voor werkzoekers, is hierbij een grote hulp geweest. Zij hielpen mij aan een introductiefilmpje en een MP3 van een sollicitatiegesprek die ik in de tweets verzond. Ik nam vervolgens zelf contact op met Timing Uitzendbureau en ze wisten meteen wie ik was omdat ze mij ook op Twitter volgden. Zo kwam ik aan mijn nieuwe baan.”

Nu zijn er meer mensen die proberen via Twitter aan nieuw werk te komen. Vaak komen er tweets voorbij met #zoektwerk of #vacature. Maar wat maakte Iwan nu zo succesvol? Zijn grote geheim is de grondige voorbereiding en planmatige aanpak.

“Als eerste maakte ik een lange lijst met de namen van relevante twitteraccounts. Ik had toen nog geen volgers en oninteressante ‘niet werkgerelateerde volgers’ verwijderde ik steeds. Het is moeilijk om een goede lijst samen te stellen. Ook lastig om precies te weten waar de bemiddelaars zich bevinden en wat hun werkterrein is. Uiteindelijk heb ik nu een lijst van 268 interessante bemiddelaars. Er waren er veel meer maar velen heb ik verwijderd om niet teveel onzinnige adressen te hebben. Ik werk steeds vanuit Excel.

Ook verzond ik tweets vanuit tweetlinks in Excel. Dat gaat erg snel. Een tweetlink kopieerde ik steeds vanuit het Twitteraccount van een persoon die ik wilde tweeten en die link plakte ik in Windows Excel 2003 in mijn lijst. Excel maakt daar dan een handig https://mobile.twitter.com/ -adres van waar na opening al het voor mij nodige in vermeld staat. Even je tweet maken en klaar ben je …

Op 3 maart 2013 plaatste ik mijn eerste tweet, waarin ik verwees naar mijn LinkedIn-account. Op 27 maart 2013 kreeg ik een tip van @Bramwerkt om met Werken.fm contact op te nemen. Bedankje richting @Bramwerkt ! Ik ben toen in Sassenheim geweest om een filmpje te maken waardoor ik sinds ongeveer 6 april 2013 deze links in de tweets kon versturen. Ook heb ik contact met Aaltje Vincent gehad, zij adviseerde me om me op Twitter vooral op de bedrijven te richten waar ze mijn vakmanschap goed kunnen gebruiken en de uitzendbureaus waar zij mee samenwerken, ik was dus al goed bezig.

Ik hield een hele Twitteradministratie bij. Zo wist ik naar welke Twitteraccounts ik welk bericht had gestuurd. En het heeft gewerkt!”

afbeelding Iwan tweet

Gefeliciteerd Iwan! Wat een mooi voorbeeld van je eigen weg volgen om nieuw werk te veroveren.

Beste lezer, het zou leuk zijn als jij me over een tijdje ook zo’n enthousiaste mail kunt sturen over je nieuwe baan. Misschien is het Seminar Jobmarketing 2.0 op 15 juni ook jouw eerste stap naar succes!

Wil jij ook een aanbeveling schrijven of een review op Springest achterlaten?

Review op Springest
Springest logo 9.5
Meld je aan voor Werk veroveren via Twitter en online radio
Schrijf een aanbeveling voor Werk veroveren via Twitter en online radio
Uw gegevens
Uw aanbeveling

Bedankt voor uw aanbeveling!