Drie aspecten tellen mee in jouw ‘arbeidsmarktklaar’ zijn.
Ten eerste: Weet welke oplossing jij bent
Het is cruciaal om jezelf op een duidelijke functie te profileren op LinkedIn, bijvoorbeeld als online marketeer, community manager of e-commerce manager. Hoe specifieker hoe beter. Als je jezelf diffuus profileert, bijvoorbeeld op twee soorten werk of algemeen als ‘communicatiemedewerker’, ondergraaf je de kracht van je eerste indruk, die je op LinkedIn met je foto en kopregel in luttele seconden maakt.
Wat ik vaak hoor is ‘ja, maar ik ben heel veel en heb brede ervaring’, ‘ik sta overal voor open’, dus ik profileer mijzelf zo breed mogelijk. Het gevaar is dat je als ‘jack of all trades’ je doel totaal voorbij schiet. Iedere werkgever wil een nieuwe collega die vanuit zijn of haar specifieke vakmanschap bijdraagt aan het succes van de organisatie.
Je toegevoegde waarde voor een werkgever precies kennen, maakt dat je ook exact de gerichte werkervaring en trefwoorden kunt formuleren waarop jouw vakmanschap gezocht wordt. Het veelvuldig opnemen van deze relevante trefwoorden, en bijvoorbeeld ook branche woorden als zorg, retail, gemeente, energie, is een voorwaarde om met je profiel bovenaan in de zoekresultaten terecht te komen.
Groepen: Waar velen niet bij stilstaan is dat logo’s van de groepen waar je lid van bent ook bij je profiel staan. Sta er bewust bij stil of deze logo’s helpend zijn, bijvoorbeeld vacaturegroepen, politieke groepen of 45+ groepen.
Ten tweede: Je 100% zelfbeeld
Zorg ervoor dat je profiel uitstraalt: “Ik ben heel goed in mijn werk!”.
Het kan zijn dat je ergens werkt(e) waar je niet uit de verf kwam of niet werd gewaardeerd om je vakmanschap. Of dat je het werk al jarenlang bij dezelfde werkgever doet. Of dat je al een tijd niet gewerkt hebt. Of dat je wegens reorganisatie bent ontslagen en je bent dat nog aan het verwerken. Dit alles kan knagen aan je zelfvertrouwen en leiden tot de vraag ‘kan ik het ergens anders (nog) wel?’. Dat is funest. Pretlichtjes zijn broodnodig, ook op je LinkedIn profiel ;).
Zelfbewust en krachtig taalgebruik maakt dat je voor 100% de juiste kandidaat bent voor dit werk. Steek je licht niet onder de korenmaat, gebruik alle tools die LinkedIn heeft om eruit te springen, benut alle specifieke onderdelen en voeg ook veel beeldmateriaal toe!
Ten derde: Je frustratie
Nieuw werk veroveren vraagt veel van je. Het vraagt dat je een slim ‘persoonlijk marketing en communicatieplan’ plan uitrolt. En het vereist kunnen omgaan met frustratie en spanning, afgewezen worden hoort erbij.
Het delen van frustratie over je ontslag, de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld links over de werkloosheid delen in je update, draagt niet bij aan je gewenste ‘fris, monter en fruitige’ eerste indruk.
Nog een tip, deel ook niets over lopende sollicitatieprocedures in je update. Het kan je selectie ongewenst beïnvloeden als je deelt dat je door bent naar de tweede ronde en je selecteurs dit lezen. Zij kunnen zich als je ergens anders bent afgewezen afvragen, waarom zij jou dan nog zouden uitnodigen. En dat wil je zeker niet oproepen….
Vertel wel dat je het geworden bent, dat mag je van de daken schreeuwen! Succes!