Deze keer deel ik graag de case van RTL Nederland met jou. Met plezier sprak ik Nina van Kats, senior hr-adviseur bij RTL Nederland. Zij vertelde mij over hun inzet van video bij de werving van trainees. RTL werft jaarlijks drie trainees. Een filmpje van slechts 15 seconden heeft het wervingsproces van RTL Nederland enorm verdiept.
De trainees worden ingezet op strategische projecten binnen RTL en daarbij gekoppeld aan de directie en het topmanagement van RTL. De basis functie-eisen zijn: universitair niveau met uitmuntende resultaten en bestuurlijke en buitenlandervaring.
Het zijn gewilde traineeships; meer dan zevenhonderd sollicitanten reageren op deze vacatures. Dat brengt enorm veel selectietijd en administratie met zich mee. In 2015 hebben we het anders aangepakt, en wel met behulp van een 15-secondenvideo: voor ons als mediabedrijf een bij uitstek geschikt medium.
15-secondenvideo
We publiceerden de vacature op de StartMonday-app. Deze app vraagt iedere sollicitant om een 15-secondenvideo te uploaden. Deze 15-secondenvideo’s waren bepalend in de selectie van wie er door ging naar de selectiedag; bij ons is dat ‘het eerste gesprek’. We hebben er heel goede ervaringen mee, en de sollicitanten vonden het zelf ook echt leuk om te doen.
Voor ons is het doorslaggevend hoe je je gedraagt en beweegt en wat je ons als persoon komt brengen. Dat was met deze 15-secondenvideo voor ons meteen helder. Sommigen hadden er twee dagen aan gewerkt, zo hoorden we van hen. Ze maakten er serieus werk van, we zagen sollicitanten die zichzelf filmden op meerdere momenten of op verschillende locaties, of met een kritische noot of met een briljant idee voor RTL. In korte tijd zetten zij zichzelf neer met iets unieks!
Met deze voor ons waardevolle eerste indrukken besloten we dat er twintig kandidaten doorgingen naar de selectiedag. Voorheen waren dat zestig kandidaten. Als voorbereiding voor deze dag vroegen we hun een aantal slides te maken over hun persoonlijke ontwikkeling, de periode waarin zij het meest geleerd hadden, wat zij geleerd hadden en waarom.
Selectiedag
Op de selectiedag moesten de twintig kandidaten pitchen, een case uitwerken en hun case presenteren. Het pitchen was in de Boulevardstudio met een presentator als jurylid. De case bestond uit summiere informatie over een onderwerp; in 2015 was dat RTL Nieuws. De jury bestond uit de directie van RTL en de veertig hoogste bazen van het management. Zij stelden pittige vragen aan de kandidaten op basis van de persoonlijke ontwikkelingsslides die ze van tevoren hadden ingebracht en over de uitwerking van de case. We werden verrast door de slimme ideeën, intelligente oplossingen en betrokken bijdragen waarin ook het uitmuntend leggen van verbanden naar voren kwam.
Tweede gesprek
Van de twintig kandidaten gaan er zeven door naar het tweede gesprek met de manager business development en strategie. Hr bepaalt dan wie de drie trainees worden.
Voordelen
Het selectietraject starten met de 15-secondenvideo is voor ons ’16 stappen vooruit’. Het heeft het proces enorm verdiept, want we krijgen nu gelijk een beeld van de persoonlijkheid die iemand meebrengt en zijn ideeën. Dit helpt ons heel erg om dé talenten aan te trekken die RTL als trainee wil.
Uit: Sollicitatiegesprekken doe je zo van Aaltje Vincent (november 2015)
‘Als je een van de achthonderd sollicitanten bent en je krijgt een uitnodiging voor het gesprek, dan heb je een cv gemaakt dat er uitspringt. Maar nu dat gesprek nog, want die andere kandidaten sprongen er ook uit. Sollicitatiegesprekken doe je zo van Aaltje Vincent helpt om in zo’n gesprek te laten zien en horen wie je bent en wat je te bieden hebt. Zodat je – zelfs als je de baan niet krijgt – met een tevreden gevoel aan dat gesprek terugdenkt. Volgende keer beter, kun je dan tegen jezelf zeggen. Een heel praktisch boek dus, met veel voorbeelden. Voor alle leeftijden, ook voor mensen die lang geleden voor het laatst gesolliciteerd hebben.’
– Els Ackerman, loopbaancoach in Rotterdam en online voor Intermediair.nl
Lees alle lovende recensies over dit boek.
Bestel ‘Sollicitatiegesprekken doe je zo’: