Alle artikelen

Via Twitter vond Monique een nieuwe baan

Geschreven door: Aaltje Vincent Datum: 17 juni 2012 Categorieën: Algemeen, Jobmarketing 3.0, Netwerken, Social media

“Twee maanden geleden had ik nog geen twitteraccount of LinkedIn-profiel.”

Op Twitter kwam ik Monique Hassels tegen. Haar berichtjes waarin ze meldde dat ze nieuw werk zocht, vielen me op. Korte tijd later meldde Monique enthousiast dat ze een nieuwe baan had. Daar wilde ik meer over weten.

Monique is een vrouw van 37 die ontslag kreeg wegens een reorganisatie. Eerst begon ze haar zoektocht naar nieuw werk via de traditionele kanalen. Het kostte haar veel energie en ze reageerde op vacatures, stuurde open sollicitaties, benaderde bedrijven rechtstreeks, nam contact op met uitzendbureaus en vond via via openstaande vacatures. Honderd sollicitaties deed ze zo de deur uit. Al die moeite leverde haar welgeteld één uitnodiging op voor een gesprek.

Toen wees iemand haar op de digitale banenmarkt via Twitter in Twente, de regio waar Monique woont. Op 3 april jl. maakte ze een account aan: @Moniquehassels. Vier weken lang deed ze een oproep voor werk, ongeveer 12 keer per dag. Telkens een beetje anders en altijd met een verwijzing naar haar LinkedIn-profiel. Die had ze uiteraard compleet gemaakt en toegeschreven naar de functie die ze ambieerde. Monique: “Het werkte ontzettend goed. Onbekenden gingen me volgen, mensen in het hele land stuurde het twitterbericht met een RT door naar hun eigen netwerk. Ik wist niet wat me overkwam! Ik bedankte hen allemaal meteen als ze iets voor me deden! Teven ben ik hen ook gaan volgen.”

Wat is de ultieme tip van Monique? “Gebruik hashtags in je twitterbericht. Dan maak je de term aanklikbaar en kunnen nog meer mensen je bericht doorsturen of jou tips geven. Op die manier kreeg Joost Brugge van het UWV Werkplein mijn oproepen te zien. Hij ging mij volgen en vroeg me via Twitter om mijn cv te mailen. Twee dagen later had ik een gesprek voor twee functies. Het feit dat ik zo proactief was in mijn zoektocht, was voor hem dé reden om me uit te nodigen voor dit gesprek. De volgende dag kreeg ik het bericht dat ik aangenomen was. Binnen vier dagen van oproep naar baan!”

Misschien denk je dat Monique geluk had. Maar dat is niet zo. Haar slimme keuzes, doorzettingsvermogen en complete social media aanpak hebben haar dit succes gebracht. Als je weet hoe je Twitter, LinkedIn en Facebook kunt inzetten, komt de realisatie van jouw ambitie dichterbij!

De bewijzen dat social media tegenwoordig onmisbaar zijn bij het vinden van een nieuwe baan, worden alleen maar groter. Met grote regelmaat zal ik dan ook succescases delen in mijn blog.

Als je je aanmeldt voor mijn nieuwsbrief, ontvang je deze nieuwe blogs automatisch en lees je handige tips over social media en werk vinden.

Wil jij ook een aanbeveling schrijven of een review op Springest achterlaten?

Review op Springest
Springest logo 9.5
Meld je aan voor Via Twitter vond Monique een nieuwe baan
Schrijf een aanbeveling voor Via Twitter vond Monique een nieuwe baan
Uw gegevens
Uw aanbeveling

Bedankt voor uw aanbeveling!