Alle artikelen

Nieuw werk in 29 dagen, het kan!

Geschreven door: Aaltje Vincent Datum: 10 mei 2013 Categorieën: Arbeidsmarktklaar, Jobmarketing 3.0, Sollicitatiegesprek

Beste Aaltje,

Graag vertel ik je hoe ik, na het volgen van jouw Masterclass,  binnen 29 dagen aan nieuw werk kwam.

Eind augustus kreeg ik meegedeeld dat door bedrijfseconomische redenen en een reorganisatie mijn functie van manager P&O helaas zou verdwijnen. Het afgelopen half jaar is lastig geweest: ik voelde paniek, onzekerheid, boosheid, verdriet en frustratie. Ook ervaarde ik geen enkele support van de werkgever om mij te begeleiden naar ander werk. In paniek begon ik op alles te solliciteren. Er waren weinig vacatures en ik heb daardoor wel 50 (open) brieven de deur uitgedaan en mijn netwerk ingezet. Slecht één keer werd ik uitgenodigd. Ik ben tijdens mijn loopbaan steeds vanzelf in een volgende functie gerold. Nu moest ik opeens als 45-plusser weer gaan solliciteren. Daarnaast kwam ik in een soort rouwproces, wat lastig opzij te zetten was om positief een gesprek in te kunnen gaan.

LinkedIn Annette Soeting

 

 

 

 

 

Mijn werkwijze
In oktober begon ik aan de opleiding personeelsmanagement (gesprekstechnieken & instrumenten) van Avans+, waar ik kennismaakte met verschillende testen en tools, waaronder de STAR, leren pitchen en ook veel zelfreflectie en testen over ‘wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik’. Hierdoor kreeg ik een goed beeld van mezelf.  Van onze docent Marjolein van Kempen, tevens loopbaancoach, kregen we het advies om jouw boek Jobmarketing 2.0 te lezen. Na deelname aan jouw masterclass bij het Career Garden Event op 17 maart jl. in Eindhoven, ging ik nogmaals aan de slag met de tips en legde ik met name de focus op ‘wat wil ik en wat kan ik’.

Ik heb mijn LinkedIn profiel en uitgebreide CV op orde gemaakt door stap voor stap je boek te volgen en alle aanwijzingen op te volgen. Hier heb ik bijna twee weken aan gewerkt. Ik stoeide met functietitel (aanpassing van manager P&O in HR-adviseur), samenvatting/profiel (drijfveren), sleutel- en zoekwoorden, uitgebreide taakomschrijvingen/scanbare rijtjes, opleidingen twee keer vermelden, projecten noemen, een goede profielfoto, twitterlink, beschikbaar als. Ook stuurde ik persoonlijke uitnodigingen als ik een connectie wilde maken. Vervolgens ben ik actief aan de slag gegaan om minimaal dagelijks een update activiteit in LinkedIn te vermelden en te twitteren over mijn interessegebieden. Mijn profiel wordt  sindsdien vaak bekeken en volgens mijn tienerdochters heb ik al aardig wat volgers op Twitter. Daarnaast heb ik Google Alert en Twilert ingezet om niet meer dagelijks uren internet af te speuren naar geschikte functies, want nieuw werk vinden is hard werken!

De baan
Eind maart en begin april waren daar opeens vier passende functies, terwijl deze er het afgelopen half jaar niet waren geweest. Was het toeval? Het schrijven van deze brieven was een stuk “makkelijker”, omdat het functies waren die bijna 100% matchen. Daar ligt dan ook meteen de essentie, zeker in deze lastige arbeidsmarkt. Men krijgt zoveel respons op een vacature, dat je alleen kans maakt als je profiel overeenkomt. Oftewel: alleen schrijven op vacatures die ècht passend zijn, dan raak je ook niet zo gedemotiveerd door de vele afwijzingen, die dan ook wel te verklaren zijn.

De functie die ik nu ga vervullen, docent bij Scalda College voor Toerisme, vernam ik op 23 maart gewoon uit de krant en de dagen erna via mijn netwerk. Op 26 maart heb ik eerst een bezoek gebracht aan het bedrijf (open avond school) om de cultuur en het gevoel te proeven en op 27 maart heb ik mijn sollicitatie verstuurd. Op 8 april stuurde ik een e-mail of mijn sollicitatie in goede orde was ontvangen. Een dag later, op 9 april, ontving ik een uitnodiging voor een gesprek voor de functie van docent HRM en studentenbedrijf, welke op 15 april plaatsvond. Als voorbereiding heb ik mij goed ingelezen in het bedrijf en de functie, verdiepte ik me  in de personen die bij het gesprek aanwezig zouden zijn en had ik contact met mijn netwerk voor recente ontwikkelingen in de branche.

Ik kreeg 5 mensen voor mijn neus, pittig! De pitch en STAR toekomst/verleden kwamen aan bod. Lastig om een “klik’ te krijgen met vijf personen en een gevoel of het gesprek goed ging. Ik heb wel duidelijk mijn passie kunnen overbrengen. Op 22 april kreeg ik het bericht dat ze mij graag wilden aannemen als BPV coördinator, docent en assessor bij het Scalda College voor Toerisme (MBO) in Middelburg/Goes. Mijn droombaan. Op 25 april ben ik al een dag als assessor aan de slag geweest.  Vanaf 15 mei start ik met 1 dag in de week,  om vanaf 1 augustus volledig aan de slag te gaan.  Ik heb er zin in!!!

Wat nu het meest grappig is, dat ik op 24 april nòg twee uitnodigingen heb ontvangen. Toeval…? Jouw masterclass was net het zetje dat ik nodig had. Direct, duidelijk, to the point. Mijn LinkedIn netwerk zal ik ook goed kunnen gebruiken voor mijn nieuwe baan. BEDANKT!

Met vriendelijke groet,
Annette Soeting

Noot van Aaltje: Beste lezer, Het zou leuk zijn als jij me over een tijdje ook zo’n enthousiaste mail kunt sturen over je nieuwe baan. Misschien is het Seminar Jobmarketing 2.0 op 15 juni ook jouw eerste stap naar succes!

Wilt u reageren op dit blog? Dat kan, we zien uw reactie graag tegemoet op support AT aaltjevincent.nl. Wij plaatsen uw reactie, na moderatie indien nodig in overleg met u, graag. Het automatisch plaatsen van reacties, is na vele oplossingen geprobeerd te hebben, vanwege de vele, vele spam niet meer mogelijk.

Wil jij ook een aanbeveling schrijven of een review op Springest achterlaten?

Review op Springest
Springest logo 9.5
Meld je aan voor Nieuw werk in 29 dagen, het kan!
Schrijf een aanbeveling voor Nieuw werk in 29 dagen, het kan!
Uw gegevens
Uw aanbeveling

Bedankt voor uw aanbeveling!