We hebben allemaal deze drie soorten netwerken nodig voor ons werk, in de visie van Linda Gratton**:
- Je Posse, jouw netwerk van mensen uit hetzelfde vak, met onderling veel vertrouwen.
- The Big Idea Crowd, mensen ín je netwerk, maar buiten je eigen vakgebied.
- The Regenerative Community, dat is je netwerk voor welzijn, bijvoorbeeld je gezin, vrienden en familie.
Posse
Je Posse, dat zijn de vakgenoten die je ook persoonlijk ontmoet, bijvoorbeeld op bijeenkomsten binnen jouw vaknetwerk. Of door de netwerkgesprekken die je IRL met hen voert. Connect ook met hen op LinkedIn en volg hen daar ook. Door hen blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in je vak. Maar ook van een vacature die heet van de naald is en net binnen hun organisatie is ontstaan en mogelijk bij die 30% van vacatures hoort die nimmer online verschijnen. Dit zijn de mensen door wie je gemakkelijker aan de sollicitatietafel verschijnt! Koester je Posse dus!
The Big Idea Crowd
Je tweede netwerk, The Big Idea Crowd, is jouw netwerk buiten je vakgebied. Dit zijn dus mensen die een ander vak uitoefenen en die jou inspireren. En weet je wat goed is om te weten? Met een groot en ‘open’ netwerk ben je succesvoller in je loopbaan dan mensen met een gesloten netwerk***. Hoe dat komt? Doordat een open netwerk je inspiratie geeft. En die inspiratie geeft jou weer een boost om nieuwe ideeën binnen jouw vakgebied toe te passen. De combinatie van nieuwe informatie met dat wat jij al weet, is de beste kweekvijver voor nieuwe ideeën. En die informatie kan werkelijk uit allerlei andere beroepsgroepen komen.
Met een klein, besloten netwerk blijft het beeld dat je hebt zoals het is, dit wordt ook wel de filterbubbel genoemd. Onderzoek*** heeft aangetoond dat maar liefst de helft (!) van jouw succes wordt voorspeld door het soort netwerk dat je om je heen verzameld hebt.
Werkgevers zien op LinkedIn waaruit jouw netwerk is samengesteld. Een open netwerk laat hen zien dat je open staat voor nieuwe ideeën! Ik haal bijvoorbeeld mijn dagelijkse, broodnodige inspiratie óók bij de professionals uit allerlei vakgebieden, ook wereldwijde ‘influencers’, die ik volg op Twitter.
Je steun en toeverlaten
Je derde netwerk is The Regenerative Community. Dit is het soort netwerk dat iedereen altijd nodig heeft. Dit zijn de mensen die in jouw dagelijks leven jouw steun en toeverlaat zijn. Dat is waarom ik tijdens het solliciteren erg voor een werk-vind-maatje ben. Deze vind je ook bij De Broekriem.
Je vierde netwerk: tweedegraadsnetwerk
Het vierde netwerk is je zogenaamde ‘tweedegraadsnetwerk’. Jouw tweedegraadsnetwerk bestaat uit mensen die jou via jouw directe netwerk kennen. Socioloog Grannovetter onderzocht – meer dan veertig jaar geleden (1973!) – dat mensen op deze manier nieuw werk hadden gevonden:
- via iemand die ze vaak ontmoetten (zoals een goede vriend) 16,7%
- via iemand die ze zo nu en dan ontmoetten 55,6%
- via iemand die ze zelden zagen 28%.
Toentertijd kwamen de meeste mensen, in totaal meer dan 80 procent, via wat hij noemt weak ties aan de sollicitatietafel, via mensen die je amper kende. Zijn onderzoek was nog van vér voor het socialmediatijdperk. Anno nu werken voor jou óók de on- en offline strong ties, zoals we hierboven al zagen bij The Posse. Dat betekent hoe meer strong en weak ties in je vakgebied, hoe beter. Je wordt op LinkedIn immers gevonden door vakgenoten en door hr en recruiters. (Denk ook aan je targetlist van werkgevers. Als je met jouw selecteurs bent geconnect, sta je bovenaan hun zoekresultaten).
Moraal van het verhaal
Hoe beter jij bouwt aan je vier netwerken, hoe beter het is voor nu en voor de rest van je werkleven. Neem je netwerk eens bewust onder de loep en kijk waar je meer winst uit kunt halen!
* Jobmarketing 3.0, JOUW ARBEIDSMARKT: Nu zichtbaar, straks nieuw werk, publicatie 3 november 2017. Verkrijgbaar bij alle on- en offline boekhandels, zoals Managementboek of Bol.com.
** Bron: Linda Gratton, spreker http://www.hrcommunity.nl/toekomstvanwerk/ en auteur van boeken zoals De werkrevolutie en The Shift
*** Bron: Ron Burt, Hobart W. Williams Professor of Sociology and Strategy at the University of Chicago Booth School of Business.