1. Het LinkedIn Helpcentrum (of Help Center)
De eerste en snelste optie om je antwoord te vinden is de uitgebreide FAQ (veelgestelde vragen) die LinkedIn biedt. Deze FAQ’s beantwoorden bijna elke vraag over LinkedIn. LinkedIn noemt dat het ‘LinkedIn Help Center’.
Hoe kom je bij het Helpcentrum?
Klik rechtsboven in de zwarte horizontale balk onder je kleine profielfoto op Ik (of Me), scroll naar beneden en klik op Helpcentrum (of Help Center).
Bovenin de witte balk beschrijf je in een paar woorden je probleem. Als je bijvoorbeeld een aanbeveling wilt aanpassen, vul je de woorden ‘aanbeveling bewerken’ in.
Als je dit gedaan hebt, vind je artikelen hierover die geschreven zijn door LinkedIn-medewerkers. Wanneer je doorklikt op deze artikelen, vind je duidelijke acties die je stap-voor-stap helpen om je aanbeveling aan te passen.
2. Een wat langer durende optie om antwoord op je vraag te krijgen is: Contact met ons opnemen (of Contact us)
Je vindt ‘Contact met ons opnemen’ helemaal onderaan de pagina van het Helpcentrum in de zwarte balk.
Klik op ‘Contact met ons opnemen’ en vul vervolgens een korte beschrijving van je probleem in en beschrijf je vraag. Naar wens kun je in een bijlage dieper op je vraag in gaan, of bijvoorbeeld een ‘print screen’ daarin opnemen.
Het vraagt wat geduld, soms kan het een paar dagen duren, maar je krijgt hulp van het LinkedIn Helpcentrum. Mijn ervaring is dat je contact hebt met een vaste contactpersoon en dat zij je uitstekend op de hoogte houden van de stand van zaken in het oplossen van je vraag.
‘Contact met ons opnemen’ doe je dus alléén als je geen antwoord krijgt via het Helpcentrum. Het duurt wat langer, maar je krijgt altijd antwoord.
3. Een derde mogelijkheid: het LinkedIn Help Forum, dat kun je gebruiken als je je LinkedIn in de Engelse taal gebruikt.
Scroll op de pagina van het Help Center helemaal naar beneden. Daar zie je het ‘Help Forum’.
Gebruik deze optie voor je ‘hoe-‘ en strategievragen over het gebruik van LinkedIn.
Het Help Forum kun je op twee manieren gebruiken:
- De Help Forum zoekbalk
Klik op ‘Help Forum’ en voer je probleem in, in de zoekbalk. De resultaten bevatten artikelen van het Help Center, plus antwoorden van het forum op soortgelijke vragen. Probeer dit eerst, omdat je – als het werkt – onmiddellijk antwoord krijgt op je vraag! - Ask the community
Als de antwoorden van het Help Forum je niet verder helpen, klik dan rechtsboven in de tweede kolom op ‘Ask the community’. Geef je vraag een titel, voer je vraag in en geef deze een of meer tags mee. Klik vervolgens op ‘Submit your question’. En nu: afwachten! Je vraag kan worden beantwoord door een LinkedIn Forum Expert, door andere LinkedIn leden of door een LinkedIn-medewerker.
Gebruik dit Forum voor vragen waarop je het antwoord nergens anders vindt en wees zo specifiek mogelijk.
Succes in het werk veroveren met LinkedIn! LinkedIn zelf helpt je graag op de bovenstaande drie manieren. Ik help je ook graag persoonlijk. Wil je hulp bij een uitstekend profiel, júíst om gevonden te worden in het solliciteren, raadpleeg dan mijn LinkedIn Profiel Checklist speciaal voor Solliciteren. Actueel én compleet. Het hielp al duizenden werkveroveraars naar de sollicitatietafel. Succes! Ook in mijn blogs en boeken, vind je adviezen voor een slim LinkedIn gebruik in het solliciteren.
Heb je een persoonlijke vraag, dan beantwoord ik die graag in mijn wekelijks spreekuur. Ik spreek je graag iedere maandag van 9-10 uur op 0630446827!
NB. Ik attendeer je ook graag op deze drie LinkedIn groepen, waar leden elkaar helpen in LinkedIn binnen de loopbaancoaching en solliciteren, recruitment (tevens de grootste groep in NL) en marketing en social selling.