Een van de 12 cases uit het boek ‘Werk vinden met Social Media’, publicatie 8 november 2011
Op het moment dat ik een opdracht verwerf maak ik een wervingsplan, met daarin een aantal stappen, zoals: een spic en span functieprofiel, de basis van goede werving. En er zijn meteen duidelijke afspraken over hoe de procedure gaat lopen. Met wie is het eerste gesprek en met wie het tweede gesprek? Wie neemt de uiteindelijke beslissing? Daar zit de grote toegevoegde waarde van mijzelf. Ik help een organisatie door het werving en selectieproces heen.
De vacature maak ik als volgt bekend:
- Adverteren op niche vacaturebanken, zoals bijvoorbeeld jobsinfood.nl.
- Adverteren op LinkedIn. Ik bepaal dan met trefwoord wie deze vacature te zien krijgen in de ‘Jobs You May Like’ bij hun profiel.
- Ik plaats de vacature in mijn update op LinkedIn, Google+, de Facebook-fanpage van Worklife Recruitment en in een tweet @floornobels
Bij het verkrijgen van reacties van sollicitanten werk ik crossmediaal: van e-mail ga ik naar Twitter, naar LinkedIn en Facebook en weer terug. Ik bekijk ieders profiel en activiteit op de social media. Voor de vacatures waarvoor ik werf is het belangrijk dat ik daar een positieve indruk van krijg. Het zijn functies waar klantgerichtheid vooropstaat, en een goed profiel en in dialoog zijn getuigen hiervan.
Ik doe ook graag verslag van hoe een vacature uiteindelijk is vervuld. Ik merk dat deze transparantie, bijvoorbeeld het aantal reacties, door mijn sollicitanten erg op prijs wordt gesteld.
Als recruiter maak ik aan den lijve mee hoe men anno 2011 solliciteert. Ik geef dan ook regelmatig sollicitatietips op mijn Facebook pagina en reageer daar ook graag op sollicitatievragen.’
Bron: ‘Werk vinden met Social Media’, Aaltje Vincent, Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv, Houten – Antwerpen © 2011 Aaltje Vincent © 2011 Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv., Houten – Antwerpen