We hadden een lang gesprek en hij vertelde enthousiast zijn succesverhaal. Er waren een paar factoren die ervoor zorgden dat hij succesvol werd in het vinden van werk via LinkedIn:
1. Carlo vertelde dat hij ervoor zorgde dat zijn LinkedIn profiel op orde was. Hij herschreef sommige delen naar de baan die hij graag wilde hebben en maakte zijn url persoonlijk. Bij zijn werkervaring maakte Carlo zijn taken concreet en hij zorgde ervoor dat de woorden waarop hij gevonden wilde worden, erin stonden. Zo kreeg hij veel meer hits (mensen die zijn profiel bekeken.) Eind maart waren het er 400 en twee maanden later waren het er 1000.
2. Hij ging bedrijven volgen. Veel bedrijven hebben een bedrijfsprofiel. Carlo zorgde ervoor dat hij contact met ze legde (ging ze ‘volgen’) en zodoende in de gaten kon houden waar organisaties mee bezig waren. Hij koos voor bedrijven die bij hem pasten.
3. Hij bekeek vacatures in groepen. Carlo meldde zich aan bij veel groepen die voor hem relevant waren en bleef op de hoogte van vacatures. Ook ging hij in de groepen in gesprek met anderen, zodat hij en zijn deskundigheid zichtbaar werden. Hij participeerde actief in discussies en bleef zo op de hoogte van ontwikkelingen.
4. Hij legde contact met nieuwe mensen die interessant voor hem waren. Het waren onbekenden, maar via een groep/netwerk, kon Carlo makkelijk linken en verwijzen naar de aanleiding voor het contact.
Nog even daarover: ik weet dat veel mensen sceptisch zijn over onbekenden benaderen om te linken. Toch bleek dit uiteindelijk één van de belangrijkste succesfactoren voor Carlo. Hij deed dat als volgt: via de groep maakte hij de connectie en hij schreef er een persoonlijk bericht bij waarin hij benadrukte dat hij het profiel van die persoon met aandacht had bekeken en juist met ham/haar wilde connecten. Als het een recruiter betrof, benoemde hij het soort functies en meldde hij dat hij er interesse in had. Maar liefst 90% van de mensen accepteerden zijn link.
5. Carlo keek boven in LinkedIn bij de vacatures en vond daardoor bedrijven. In het betreffende bedrijfsprofiel zag hij wie in zijn netwerk gelinkt was met dit bedrijf en vroeg bij die persoon om meer informatie over de functie en het bedrijf. Zo kwam hij aan belangrijke inside information.
Al snel werd Carlo via LinkedIn benaderd door een bureaurecruiter. Hij stuurde zijn ‘gewone’ cv op en de recruiter ging voor hem aan de slag. Een potentiële werkgever bekeek verschillende LinkedIn profielen en pikte die van Carlo eruit. Na een gesprek legde hij via LinkedIn direct contact met de gesprekspartner en hij kon er meteen aan de slag.
Carlo vertelt over het hele proces “Social media, en met name LinkedIn in mijn geval, bieden veel meer mogelijkheden dan de traditionele kanalen. Juist als wat oudere werknemer, kun je toch hier laten zien wie je bent en wat je kan. Je hebt veel meer mogelijkheden hiertoe dan via de traditionele kanalen. Het is belangrijk om je netwerk in kaart te brengen en te vergroten. Zoek er hulp bij als je het lastig vindt om dit allemaal zelf te bedenken en uit te voeren.”
Wat een goed verhaal, Carlo. Dankjewel voor het delen en veel succes in je nieuwe baan!