Het doel van een CV is dat de lezer zegt: ‘Die willen we spreken!’.
De startvraag is immer “Welk werk wil je in 15-seconden veroveren?” Het antwoord hierop is een onderdeel van ‘arbeidsmarktklaar’ zijn. Degene met wie je het CV maakt verplaatst zich bij het schrijven van het CV, in de teamleider, vakgenoot, recruiter, consultant werving&selectie bureau of intercedent.
De volgende vraag is, telkens weer opnieuw,: ‘Wat deed je in je werk?’. Stel iemand wil een baan als projectmanager, adviseur of als opleidingsmanager.
En dan wil ik alles weten, kwalitatief en kwantitatief. Waarover gaf je advies, noem eens op, aan welke projecten werkte je , noem eens op, welke software test je, noem eens op….. En hoeveel mensen adviseerde je over hun opleiding, hoe groot was het budget, bij hoeveel leveranciers kocht je trainingen in, verdeeld naar open-inschrijving, in-company of e-learning. Tijdens het antwoorden FILTER ik wat wel of niet bijdraagt aan de 15-seconden waarin men je wel of niet wil zien.
Het ALSMAAR DOORVRAGEN door mij of door degene met wie je samen het CV maakt, zorgt voor zes resultaten:
- dat jij je volledig gaat realiseren wat jij allemaal ‘onder de huid’ hebt aan werkervaring
- ook werkervaring die je zo GEWOON vindt (en niet bij stilstaat) naar voren komt
- dat jij de ‘rode draad’ erin herkent
- dat jij het beter kunt vertellen tijdens netwerken en solliciteren
- dat je er trots op bent en er ‘pretlichtjes’ bij hebt als je er over vertelt
- dat er twee uitstekende vellen papier uit voort komen, gereed voor de 15-seconden!
Deze werkwijze pas ik altijd toe, zie de voorbeelden uit het boek ‘Jobmarketing, Werk vinden: zo pak je het aan’, ook te vinden op mijn site. Ik hoop dat jij ook iemand in de arm neemt om samen jouw CV te maken, het is het meest cruciale document om in beeld te komen voor nieuw werk! Doe het! Mijn ervaring is als iemand zijn of haar eigen CV alleen maakt dat je dan nog voor geen 30% tot je recht komt…..
*Het complete CV is de perfecte basis voor je LinkedIn profiel!