Het blijft boeiend om te zien hoe Jobmarketing in de praktijk werkt. Dat lieten Lies Pol en Wendela van der Meiden in hun presentaties goed zien.
Vanuit sociaal plan Provincie Overijssel
Lies Pol is eigenaar van Brooklyn Groep en PoldeJong & Partners en was betrokken bij een project van Provincie Overijssel om boventallige mensen vanuit een sociaal plan naar nieuw werk te begeleiden. Daarin paste de provincie mijn methode succesvol toe. In de slides van haar presentatie ‘Werkfit van werk-naar-werk’ kun je het verhaal in grote lijnen volgen. Ook haar filmpje ‘Jobsearcher creëert nieuwe kansen voor werkzoekenden’ is de moeite van het bekijken waard; een filmpje dat ze samen met Lisanne van Scholtissen van de Brooklyn Groep maakte.
Vanuit ww voor oud-OAD medewerkers
Wendela van de Meiden leidde het project om voormalige werknemers van het failliete OAD Reizen weer zicht op een nieuwe baan te geven. In haar presentatie ‘Oad Reizen, failliet… van geen keus naar kans‘ liet ze zien hoe dat is aangepakt. Ook ik heb een workshop aan de oud-OAD medewerkers mogen geven. Gelukkig heeft een groot deel inmiddels weer werk. Wendela heeft ook een compleet artikel op de website van Rijssen-Holten over deze begeleiding geschreven en komt graag het verhaal toelichten, voor wie belangstelling heeft.
De robot en de 3D-printer
Onder deze prikkelende naam gaf Mathijs Bouwman zijn visie op de huidige arbeidsmarktontwikkelingen door de steeds verdergaande digitalisering. Mathijs is onafhankelijk econoom en journalist en schrijft onder andere columns voor het Financieel Dagblad. Lees zijn column Robotson Crusoe om een beeld te krijgen van zijn verhaal.