Alle artikelen

Pas op #socialmedia, de vier valkuilen!

Aaltje
Geschreven door: Aaltje Vincent Datum: 09 april 2014 Categorieën: Algemeen, LinkedIn, Social media

Sinds jaren heeft het werven van nieuwe collega’s met social media, en daarmee het solliciteren met social media, een enorme vlucht genomen. Werkgevers en werknemers vinden er elkaar via uitstekende profielen, goede netwerken, het delen van vakkennis en via het bekendmaken van vacatures.
Voor het veroveren van nieuw werk heeft het slim toepassen van social media een enkel doel en dat is oproepen: “Die wil ik spreken!”.

Er is ook gedrag op social media waarmee jij als werkzoeker het oproepen “Die wil ik spreken!” meteen blokkeert en stop zet. Gedrag waarmee jij al je glazen ingooit. Zodat je niet wordt uitgenodigd voor een gesprek, of, als je al in gesprek bent, het net niet wordt. Ik waarschuw je graag voor de volgende vier valkuilen!*

9 april 2014 afbeelding 1

 

Valkuilen
De vier valkuilen die jij als werkzoeker absoluut moet vermijden zijn:
1. Op social media delen over ‘hoe slecht de arbeidsmarkt is’;
2. Te snel reageren op vacatures;
3. Op social media delen over ‘hoe je sollicitaties op niets uitlopen’;
4. Op social media delen over lopende sollicitatie procedures.

 

1. Op social media delen over ‘hoe slecht de arbeidsmarkt voor jou is’
Negatieve uitlatingen op Twitter en LinkedIn over de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, de werkloosheid en politieke besluiten hierover zijn voor iedereen zichtbaar. En dat kan een indruk van een ‘negatieve zeurkous’ wekken bij potentiele werkgevers en hun selecteurs. Deze negatieve eerste indruk online kan ervoor zorgen dat men jou als mogelijke kandidaat voor een sollicitatiegesprek juist niet uitnodigt. En ook dat zakelijke netwerk relaties jou niet graag zullen introduceren bij hun relaties met een vacature. En dat zijn zeer waardevolle gemiste kansen. Het openlijk delen op Facebook kan ook deze indruk oproepen bij je vrienden, en ook zij zullen dan terughoudender zijn om jouw broodnodige ambassadeurs te zijn bij werkgevers.

Je kunt je mening wel delen in speciale – gesloten – groepen voor werkzoekers bijvoorbeeld. In de speciale 45+ groepen op LinkedIn vindt volop discussie plaats. Dat kan helpend zijn. Logo’s, zoals ‘45plus, Nou En?’ moeten dan wel onzichtbaar zijn bij je profiel. Daarmee voorkom ook een voor nieuw werk niet ondersteunende eerste indruk.

9 april 2014 afbeelding 2

 

 

 

 

2. Te snel reageren op vacatures
Als je op social media de voor jou relevante accounts volgt, zoals je vakcollega’s en je targetlist, dan ben jij als een van de eersten op de hoogte van een vacature. En in al je enthousiasme kun je geneigd zijn snel, heel snel, te reageren met je brief en cv. En juist daarmee ondergraaf je een succesvolle sollicitatie. Als ik selecteurs spreek dan zeggen zij “Het kan niet waar zijn dat een sollicitatie binnen 15 minuten zorgvuldig voorbereid is, ik voel me dan niet serieus genomen als werkgever.” of “De ervaring leert dat ik de sollicitaties binnen 15 minuten niet eens bekijk.” En dat is echt een gemiste kans.

3. Op social media delen over ‘hoe je sollicitaties op niets uitlopen’
Ik kom met grote regelmaat berichten tegen waarin werkzoekers delen over het feit dat ze niets horen van het bedrijf nadat zij hebben gereageerd op een vacature of dat zij niet zijn uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.
Net als bij a. creëer je met deze negatieve berichten geen ambassadeurs in je werk- en vriendennetwerk. Ook bij selecteurs, vacaturehouders, recruiters en mogelijke nieuwe collega’s kan het oproepen “Waarom is hij of zij niet uitgenodigd? Die nodigen wij dan ook niet uit.” En daar wil je wil zeker niet aan mee werken. Kortom, deel pas over een sollicitatie op social media als je bent aangenomen.

9 april 2014 afbeelding 3

 

 

 

 

4. Op social media delen over lopende sollicitatie procedures
Berichten op Twitter en LinkedIn over dat je door bent naar de tweede ronde van de selectiegesprekken of, nog beter, naar de salarisbesprekingen, kunnen absoluut tegen je werken. Ik spreek met grote regelmaat selecteurs die deze berichten, van kandidaten in een procedure, als beklemmend en ‘on-vrij’ ervaren en als niet integer en onprofessioneel. Laat het je niet gebeuren dat jij het in dit stadium van het veroveren van nieuw werk, het net niet wordt doordat je met een enthousiaste tweet of update jouw kans op een arbeidscontract verspeelt! En, ook nog, bij andere selecteurs oproept dat je al bijna ergens binnen bent en zij jou niet meer hoeven uit te nodigen.

Ben je door het voeren van een uitmuntend sollicitatiegesprek de nieuwe collega geworden, dan kun je dat met een gerust hart delen. Juist het delen over hoe jij het hebt aangepakt om in beeld te komen voor het sollicitatiegesprek, met hulp van social media, daar inspireer je andere werkzoekers mee!

*Bron: boek ‘Werk vinden met social media’, Aaltje Vincent, hoofdstuk 7. over de valkuilen vanaf de vijfde druk. In februari 2015 verscheen de geheel geactualiseerde achtste druk!

Wil jij ook een aanbeveling schrijven of een review op Springest achterlaten?

Review op Springest
Springest logo 9.5
Meld je aan voor Pas op #socialmedia, de vier valkuilen!
Schrijf een aanbeveling voor Pas op #socialmedia, de vier valkuilen!
Uw gegevens
Uw aanbeveling

Bedankt voor uw aanbeveling!