Alle artikelen

Je cruciaalste netwerk: vakgenoten. Ja, óók ‘onbekende’!

Aaltje Vincent
Geschreven door: Aaltje Vincent Datum: 18 december 2017 Categorieën: Algemeen, Jobmarketing 3.0, Netwerken

In mijn vorige blog las je over de vier netwerken die je nodig hebt voor je werk. Dit blog gaat over het eerste netwerk: je Posse, jouw netwerk van mensen uit hetzelfde vak. Ik schreef daar onder andere over:

“Je Posse, dat zijn de vakgenoten die je ook persoonlijk ontmoet, bijvoorbeeld op bijeenkomsten binnen jouw vaknetwerk. Of door de netwerkgesprekken die je IRL met hen voert. Connect ook met hen op LinkedIn en volg hen daar ook. Door hen blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in je vak. Maar ook van een vacature die heet van de naald is en net binnen hun organisatie is ontstaan. Dit zijn de mensen door wie je gemakkelijker aan de sollicitatietafel verschijnt! Koester je Posse dus!”

In dit blog neem ik je graag mee in dit proces. In drie stappen: hoe je hen vindt en uitnodigt, ook als je hen nog niet kent. En ook wat de 7 voordelen zijn van een goed vakgenotennetwerk, juist ook op LinkedIn.

Stap 1. Vakgenoten vinden

Zoek op naam:

  • je (oud) school- en studiegenoten, ook die van latere (bij)scholing
  • je vakgenoten bij je huidige werkgever en oud-vakcollega’s van voormalige werkgevers
  • de deelnemers aan een congres, leden van een beroepsvereniging enzovoort

Zoek op gangbare functietitels voor je vak (denk aan directiesecretaresse, officemanager, executive assistant): je vakcollega’s bij andere werkgevers (binnen jouw woon/werk gebied). Technisch zoek je zo: tik in het zoekveld linksboven de functietitel in, bijv. secretaresse, daarna op Personen. Verfijn deze resultaten bij Trefwoorden -in de rechterkolom- naar a. diegenen die nú (huidig) secretaresse zijn door secretaresse in te tikken bij functietitel en. b. naar locatie en c. zeker ook naar de bedrijven op je targetlist. Lees ook mijn blog ‘Zoeken in LinkedIn: 3 manieren, van simpel tot Boolean Search!’

Zoek naar hen in groepen: over je vakgebied en alumnigroepen van werkgevers en opleidingen.

Stap 2. Uitnodigen

Hoe nodig je je vakgenoten dan uit? Mijn eerste tip is om je uitnodigingstekst altijd persoonlijk te maken. LinkedIn is een sociaal netwerk! Ik deel een aantal voorbeeldteksten met je.

Uitnodiging van mensen die je al persoonlijk kent
Maak het persoonlijk, zeg dat je ook graag op LinkedIn met hen geconnect wilt zijn om elkaars ontwikkelingen te kunnen volgen en elkaar te kunnen helpen waar mogelijk!

Uitnodiging van vakcollega’s die je niet persoonlijk kent
In mijn trainingen spreek ik vaak mensen die zeggen: ‘Ik connect alleen met mensen die ik echt ken.’ In mijn ogen is dat onverstandig. Juist het opbouwen van een goed netwerk in je vakgebied, en ook in je targetlist, is een waardevol gebruik van social media. Zij zijn immers degenen die alles weten over de plek waar jij wilt werken, inclusief de vacatures. En weet dat zij openstaan voor contact; dat is immers het kenmerk van social media zoals LinkedIn.

Twee elementen mogen niet ontbreken in je uitnodiging: dat je iemand kent of zijn profiel hebt gezien en wat je gemeenschappelijk hebt. Het is universeel op onze wereldbol: iedereen wordt graag gezien en hoort graag ergens bij. Voorbeeld: ‘Beste … [naam], ik heb je profiel met plezier/aandacht gelezen, ik zie dat we dezelfde liefde/enthousiasme voor hetzelfde … [vak] hebben. Ik ben graag met je geconnect om ontwikkelingen te delen.’

Tip! Het uitnodigen van oud-collega’s kan ertoe leiden dat je meteen wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek bij je voormalige werkgever. Ik ken mooie voorbeelden!

Ook ‘influencer’ vakgenoten connecten graag met je, zij willen immers een zo groot mogelijk bereik. In je connectieverzoek kun je hen complimenteren met het artikel dat ze geschreven hebben of over iets dat ze hebben ondernomen.

De ervaring leert dat met een persoonlijke tekst 90% van de connectieverzoeken wordt geaccepteerd. Dat komt doordat je uitnodiging persoonlijk is en de ander zich daardoor echt gezien voelt. En ook doordat iedereen zich realiseert dat iedere connectie zijn netwerk in het vak versterkt. Technisch pak je het zo aan: klik op ‘Connectie maken’ en dan op ‘Bericht toevoegen’. Zie je de blauwe button met ‘Connectie maken’ niet, klik dan op de drie puntjes naast de naam en dan zie je ‘Connectie maken’ daar tussen staan. Op de drie puntjes tikken is ook de tip om via de LinkedIn-app iemand persoonlijk uit te nodigen.

Stap 3. De zeven voordelen!

De zeven voordelen van een goed netwerk met vakgenoten zijn:

  1. Bovenaan bij de zoekopdrachten naar je vakmanschap. Wanneer jouw eerstegraadsconnectie zoekt op LinkedIn, is het zo dat jij alle kans hebt dat je bovenaan de resultatenlijst komt te staan wanneer jij aan die zoekcriteria voldoet. Dat komt doordat jij al een eerstegraadsconnectie bent. Die staan hoog in de zoekresultaten.
  2. Een aanbeveling vragen. Alleen eerstegraadsconnecties kunnen elkaar aanbevelen en endorsen/onderschrijven. Vraag erom, Nederland kent nog geen cultuur van elkaar spontaan aanbevelen. Wie zou je vragen als referentie voor jou? Connect met je referenties en vraag het hen in ieder geval!
  3. Toegang tot hun connecties. Je kunt de eerstegraadsconnecties van jouw eigen eerstegraadsconnecties bekijken en doorzoeken*. Wie weet zie je belangrijke contacten in je vakgebied om zelf ook mee te connecten!
  4. Elkaar berichten sturen. Je kunt via LinkedIn een privébericht naar jouw eerstegraadsconnecties sturen. Je kunt ze bovendien opnemen in een bericht, samen met andere eerstegraadsconnecties.
  5. Vraag om een introductie of een verwijzing. Wanneer je een netwerkgesprek wilt voeren of extra informatie in wilt winnen over een werkgever en hun vacature, is het altijd slim om ‘warm’ te netwerken met een introductie door een gezamenlijk contact. Als je ziet wie jou kan introduceren is de telefoon zo gepakt of de InMail zo geschreven, om te vragen hoe jouw connectie degene kent en hoe de introductie het beste kan plaatsvinden.
  6. Je kunt elkaar noemen in een update of commentaar. Je kunt de naam van een eerstegraadsconnectie in een update van jezelf of in een commentaar bij een ander noemen! Dat is heel krachtig voor je zichtbaarheid omdat zij door deze ‘tag’ hier persoonlijk bericht van krijgen van LinkedIn.
  7. Je kunt elkaars updates lezen en er op reageren** Je startpagina is jouw kloppend hart op LinkedIn, reageren op updates is uitstekend voor je netwerkonderhoud en zichtbaarheid! En, niet onbelangrijk, ook vacatures worden in updates ‘heet van de naald’ gedeeld. Weeg zorgvuldig af of je een connectie van je dan openlijk noemt of dat je diegene een privébericht stuurt.

Kortom: De kracht van LinkedIn zit – naast een topprofiel – allereerst in een uitmuntend eerstegraadsnetwerk met je Posse, jouw vakgenoten en in het netwerkonderhoud. Wees actief op je startpagina, leg verbindingen, deel vakkennis en -nieuws, ook die van anderen.

 

LinkedIn is voor nu en voor de rest van je werkleven. Het is jouw werkkapitaal! Meer lezen? Lees dan mijn nieuwste boek Jobmarketing 3.0, JOUW ARBEIDSMARKT: Nu zichtbaar, straks nieuw werk. Verkrijgbaar bij alle on- en offline boekhandels, zoals Managementboek.

* Als zij hun netwerk open hebben gesteld.

** Klik niet de hele dag door op ‘interessant’, als je niet de indruk wilt wekken dat je niets anders te doen hebt.

Wil jij ook een aanbeveling schrijven of een review op Springest achterlaten?

Review op Springest
Springest logo 9.5
Meld je aan voor Je cruciaalste netwerk: vakgenoten. Ja, óók ‘onbekende’!
Schrijf een aanbeveling voor Je cruciaalste netwerk: vakgenoten. Ja, óók ‘onbekende’!
Uw gegevens
Uw aanbeveling

Bedankt voor uw aanbeveling!