1. Start eerst met brainstormen, heel open en nog zonder concreet doel. Verzamel de komende tijd alles wat je tegenkomt waarbij je een ‘ja-gevoel’ krijgt. Ook al is het maar een ‘misschientje’ dat naar ‘ja’ neigt. Het gaat om functie-omschrijvingen, functienamen, bedrijven die je interessant lijken of werkplekken die je aantrekkelijk vindt. Maak bijvoorbeeld eens een collage van allemaal illustraties die verbeelden welk gevoel jij wilt hebben bij werk. Of verzamel woorden die passen bij je nieuwe werk. Kortom: focus op wat je wilt en verzamel maar.
2. Doe onderzoek. Daar is LinkedIn heel geschikt voor. Vul zoekwoorden in en zie wat er uit komt, struin die leukste organisaties en bedrijven af en ontdek wat voor mensen er werken of neem eens een kijkje bij (vak)groepen van mensen die dezelfde interesses of visie hebben als jij. Ken je IEDP bijvoorbeeld? Dit is een verzameling mensen met als gemeenschappelijke factor: ‘Iedereen Elke Dag Plezier’. In de gewone zoekfunctie rechtsboven kun je een onderscheid maken in bijvoorbeeld het zoeken naar personen, bedrijven of groepen. Of praat met mensen met wie je hebt gewerkt. Waar vonden zij jou goed in? Vraag om concrete voorbeelden waarin zij dat tot uiting zagen komen.
3. Vind voorbeelden. Welke mensen in je netwerk bewonder je? Kijk eens wat voor werkverleden ze hebben, hoe ze zichzelf profileren, in welke groepen ze participeren en hoe ze gebruik maken van netwerken. Andersom kan ook: kom je iemand tegen die je bewondert? Voeg hem dan toe aan je LinkedIn netwerk (uiteraard met persoonlijke boodschap!). Ook kun je zien waar je oud-studiegenoten terecht zijn gekomen. Aarzel niet om contact met mensen op te nemen als je hun inspiratie kunt gebruiken. Wees wel positief, vriendelijk en specifiek in de vraag die je hebt.
Hoe gebruik jij LinkedIn nog meer? Deel hieronder jouw tips! Inspiratie voor deze column vond ik hier.