Alle artikelen

Bijna 80% van de beroepsbevolking op LinkedIn! Lees dé 10 tips voor LBO- en MBO’ers

Geschreven door: Aaltje Vincent Datum: 02 mei 2017 Categorieën: Algemeen, LinkedIn

Nederland passeerde recent de grens van 7 miljoen leden op LinkedIn. Met een beroepsbevolking van 9 miljoen is daarmee 78% van de groep werkenden en werkveroveraars op LinkedIn te vinden. Vorige week werd mij door vakcollega’s weer de vraag gesteld hoe zij LinkedIn ook slim kunnen inzetten voor LBO- en MBO’ers. Dat is een vraag waar ik van houd! Dus tijd voor een update van mijn blogs uit 2011 en 2015 over de meest essentiële onderdelen van effectief LinkedIn-gebruik voor LBO- en MBO’ers.

  1. Voorop staat dat je profiel op LinkedIn compleet is, inclusief de voor jouw vakmanschap goede zoekwoorden, functietitels en topaanbevelingen. Meer over een echt goed profiel lees je in mijn gratis cv- en LinkedIn-checklists.
  2. Voor iedereen geldt: de snelste weg naar de sollicitatietafel is de weg via je persoonlijke en/of professionele netwerk. Immers, de mensen die nu werken waar jij wil werken, weten als eerste dat er een nieuwe collega nodig is.

    Je netwerk uitbreiden op LinkedIn is dan slim. Breid dit uit met hen die als eerste weten van een vacature, vakcollega’s en de selecteurs bij een vacature, zoals leidinggevenden, P&O’ers, corporate- en bureaurecruiters en intercedenten, ook als je hen nog niet kent! Net als connecten met (oud) collega’s, (oud) MBO-schoolgenoten, vrienden en bekenden. Je weet maar nooit wie hoort van een (onofficiële) vacature en wie jou dus in een vroeg stadium aan de sollicitatietafel kan helpen!
  3. Als selecteurs, zoals recruiters en intercedenten, zoeken op LinkedIn staan eerstegraadsconnecties met een compleet profiel hoog in de zoekresultaten. Daar wil je natuurlijk bij staan. Dus connect!
  4. Een goed vaknetwerk maakt ook dat jij:
    • iedereen actief kan informeren over de ontwikkeling in je vakmanschap door middel van een status update. Zoals projecten of nieuwe ontwikkelingen waaraan je (mee)werkt, bijscholing die je hebt gedaan, nieuwe technieken die je toepast, dat je in bent voor nieuw werk of dat je nieuw werk hebt!
    • vacatures uit de eerste hand ziet in de persoonlijke updates/posts van de selecteurs
    • kunt zien wie jij al kent bij een mogelijke werkgever, direct of via een tweedegraadsconnectie, en met wie je contact op kan nemen voor extra achtergrondinformatie of een duwtje bij een concrete sollicitatie.
  5. Staat bijvoorbeeld Lidl op je targetlist van werkgevers, dan volg je natuurlijk hun bedrijfspagina op LinkedIn.

    En kijk je bij de 21 vacatures.
    En jawel, ze hebben een vacature in je woonplaats Purmerend:
    Ben je monteur, dan kun je bij VodafoneZiggo ook met je LinkedIn-profiel solliciteren:

    Dat is snel en superhandig én het vergroot je kansen, want dan zien ze ook meteen je mooie aanbevelingen bijvoorbeeld. Om te solliciteren klik je binnen LinkedIn eenvoudig op ‘Apply on company website’ en ‘Continue’.

  6. Weet je met welk uitzendbureau je targetbedrijf werkt voor het vervullen van vacatures? Zo niet, vraag het dan gewoon, en vraag dan naar de naam van hun vaste intercedent. Zodra je dit weet, connect dan ook met hun intercedent(en). Ook zij zoeken op LinkedIn naar goede kandidaten (vaak zoeken ze ook diegenen die ‘beschikbaar’ zijn) en zij delen hun vacatures in hun persoonlijke update/post.
  7. Bekijk ook regelmatig de voor jou belangrijke selecteurs. Als je bij je instellingen ervoor zorgt dat je profiel wordt getoond bij ‘Wie heeft uw profiel bekeken’ breng je jezelf actief bij hen onder ogen. Altijd doen: je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt!
  8. Bij ‘vacatures’ vind je ook vacatures in je vak, zoals ook voor verzorgenden. Wist je dat LinkedIn ook buiten LinkedIn naar vacatures zoekt? Dat is handig want dan maak je drie stappen tegelijk: je hebt de vacature, je netwerk bij die werkgever op LinkedIn en je profiel bij elkaar.
  9. Voor ieder sollicitatiegesprek word je gezocht op het internet, daar kun je vanuit gaan. En selecteurs zijn blij met een door jou zelf gemaakt ‘openbaar cv’ op LinkedIn. Met je aanbevelingen erbij is dit je ‘openbare getuigschrift’.
  10. Als voorbereiding op het sollicitatiegesprek bestudeer je natuurlijk óók de profielen van je sollicitatiegesprekspartners. Dit bereidt jou extra goed voor op het gesprek en zorgt voor het broodnodige zelfvertrouwen!

Open Masterclass Jobmarketing 3.0

Wil je alles weten over slim nieuw werk veroveren? Kom dan 17 juni naar de drie uur LIVE! Masterclass Jobmarketing 3.0 in Utrecht en ik leer je er alles over! Inclusief de boeken ‘Jobmarketing 2.0.’ en ‘Werk vind je met social media’ plus een link om thuis het gestandaardiseerde video-interview, zoals Hunkemöller dat bijvoorbeeld gebruikt, thuis te kunnen oefenen.

Ik geef het hele jaar voor bedrijven, hun werkzoekers en mijn vakcollega’s masterclasses met veel interactie. Nu ook speciaal voor jou deze open masterclass van 17 juni. Jouw slimme investering in nieuw werk!

Meld je nu hier aan!

De SPITS deed er 19 juni 2014 graag uitgebreid verslag van >> lees het artikel

Wil jij ook een aanbeveling schrijven of een review op Springest achterlaten?

Review op Springest
Springest logo 9.5
Meld je aan voor Bijna 80% van de beroepsbevolking op LinkedIn! Lees dé 10 tips voor LBO- en MBO’ers
Schrijf een aanbeveling voor Bijna 80% van de beroepsbevolking op LinkedIn! Lees dé 10 tips voor LBO- en MBO’ers
Uw gegevens
Uw aanbeveling

Bedankt voor uw aanbeveling!