Ik geef je alle tips zodat je je beschikbaarheid slim inzet. Er zijn twee manieren waarop werkgevers nieuwe collega’s actief zoeken: via netwerken en via sourcen.
1. Niet openlijk
Stel je wilt NIET openlijk beschikbaar zijn, maar je bent stiekem wel op zoek naar een interessant aanbod. Dan kun je dit ook ‘geheim’ laten via ‘Uw privacy dashboard’.
Het grootste misverstand is dat je denkt dat iederéén die jouw vakmanschap zoekt op LinkedIn dan ziet dat je beschikbaar bent. DAT IS NIET ZO. Alléén recruiters die jouw vakmanschap zoeken vanuit de LinkedIn Recruiter Seat kunnen dit zien. De LinkedIn Recruiter Seat is een betaalde zoekoptie en ook de duurste zoekoptie die LinkedIn aanbiedt. Alleen werkgevers die continu nieuwe collega’s zoeken werken met de LinkedIn Recruiter Seat. Zij zoeken áltijd een oplossing voor hun vacature en als ‘snel beschikbaar zijn’ daar onderdeel van is, kijken zij naar de ‘geheim beschikbare’ mensen (deze staan voor hen in een aparte kolom). Dus behalve recruiters die zoeken vanuit de LinkedIn Recruiter Seat ziet verder niemand dat jij deze knop hebt aangezet. Vul je kopregel op een aantrekkelijke manier. Val met je pitch van 300 tekens in huis als dé oplossing. Je pitch moet een reactie veroorzaken als ‘dat profiel bekijk ik nú meteen’. LinkedIn geeft aan dat recruiters van je huidige werkgever dit niet kunnen zien, maar ze geven hier geen 100% garantie op.
NB. Recruiters die werken bij een werving & selectiebureau, zoeken veelal via LinkedIn Recruiter Lite. Zij zien deze aparte column dan ook NIET bij hun zoekresultaten.
2. Wel openlijk
Als werkelijk iederéén mag weten dat je beschikbaar bent is er een drietal mogelijkheden. Onder iedereen versta ik selecteurs die jouw vakmanschap actief zoeken op LinkedIn en natuurlijk je netwerk. Je connecties helpen je graag en zoals je weet is de meest succesvolle weg naar de sollicitatietafel via je netwerk.
Stel sowieso de ‘geheim beschikbaar knop’ van hierboven in. Je realiseert je dat niet iedereen die jouw vakmanschap zoekt dat ziet, maar stel hem wel altijd in.
En je kunt nog meer doen. Er zijn twee situaties:
a. je hebt nu werk en wilt een nieuwe werkgever
b. je hebt nu géén werk en wilt een nieuwe werkgever.
a. Je hebt nog werk en je wilt gevonden worden door een andere werkgever voor hetzelfde werk
Dan kan je op drie plekken het woord ‘beschikbaar’ noemen: in je kopregel, je huidige functie en in je samenvatting. De keus is aan jou, ik schets je wat het je brengt.
Kopregel: je beschikbaarheid is meteen zichtbaar als je tussen de zoekresultaten staat van selecteurs. En je netwerk ziet dan ook meteen dat je open staat voor een gesprek over nieuw werk. Super natuurlijk!
Huidige functie: recruiters/selecteurs zoeken iemand die zijn vak nú verstaat. Zij starten hun zoektocht dus vanuit het filterveld ‘huidige functie’. Noem dus bij je huidige functie ook het woord ‘beschikbaar’. Dan kun je er ook op gevonden worden als selecteurs vanuit dit filterveld zoeken op bijvoorbeeld ‘controller’.
Samenvatting: noem het woord beschikbaar óók in je samenvatting. Dan kun je er ook op gevonden worden als selecteurs zoeken op bijvoorbeeld ‘communicatieadviseur beschikbaar’. Het nadeel hiervan is dat je netwerk het dan NIET meteen ziet en jou dus niet actief kan helpen om aan de sollicitatietafel te komen.
Technisch gezien kun je ‘beschikbaar’ dus op drie plekken (tegelijk) noemen. Voel in en bepaal zelf wat bij jouw situatie past. Wil je er alleen op gevonden worden, dan is in je samenvatting voldoende. Wil je dat selecteurs en je netwerk het snel zien, noem het dan in je kopregel en bij huidige functie.
b. Je hebt nu geen werk en wilt een nieuwe werkgever
Neem alle tips die ik hierboven al genoemd heb ter harte. Maar ik ga er nu vanuit dat je géén huidige werkgever/functie hebt. Als dat zo is mis je enorm veel kansen, want recruiters/selecteurs zoeken iemand die zijn vak nú verstaat. Dus starten zij hun zoektocht vanuit het filterveld ‘huidige functie’. Maak dus een huidige functie aan, gebruik mijn checklist, en noem daar ook het woord ‘beschikbaar’. Dan zien ze dit meteen in je kopregel bij de zoekresultaten. Noem het ook in je kopregel en in je samenvatting.
Een huidige functie zorgt voor een compleet profiel en dat is ook broodnodig om tussen zoekresultaten te staan. En als je geconnect bent met diegene die jouw vakmanschap zoekt, sta je helemaal bovenaan in zijn of haar zoekresultaten.
Voor je beschikbaarheid kun je dus vier plekken benutten op LinkedIn. Doe dat wat bij jou en je situatie past. Wat voelt goed voor jou?