Als voorbeeld neem ik een monteur die digitale tv, ISDN, Internet + bellen, ADSL en Digitenne bij particulieren en bedrijven tiptop aansluit. En deze monteur wil voor nu en altijd brood op de plank en daarin investeren, ook met LinkedIn. Voorop staat dat zijn profiel op LinkedIn 100% is, met voor zijn vakmanschap goede trefwoorden, begrippen, certificaten en top aanbevelingen. Meer over een echt goed profiel lees je in mijn gratis checklist.
- Ook voor hem geldt: de snelste weg naar nieuw werk is via zijn netwerk. Vakcollega’s weten als eerste dat er een nieuwe collega nodig is. Zijn ‘bekenden’ netwerk, zoals (oud) collega’s, (oud) mede training genoten voor te behalen certificaten of van zijn bij- of omscholing, nodigt hij graag uit als connectie – nadat zijn profiel op orde is.
Zijn netwerk uitbreiden met hen die als eerste weten van een vacature, dat zijn vakcollega’s en de selecteurs bij een vacature, zoals leidinggevenden, P&O’ers, recruiters en intercedenten, ook als je hen nog niet kent, op LinkedIn is eveneens cruciaal, zie 2.
- Selecteurs, zie 1., zoeken ook monteurs op LinkedIn en, let op… bij de zoekresultaten staan 1e graad connecties bovenaan! Hij zorgt dan ook dat hij de juiste trefwoorden voor zijn vakmanschap in zijn profiel heeft staan en een uitmuntend netwerk in zijn vakgebied heeft.
- Een goed netwerk in zijn vak maakt ook dat hij:
- iedereen actief kan informeren over de ontwikkeling in zijn vakmanschap met de status update. Zoals de projecten of nieuwe ontwikkelingen waaraan hij (mee)werkt, bijscholing die hij heeft gedaan, nieuwe technieken die hij toepast of dat hij in is voor nieuw werk.
- vacatures uit de eerste hand ziet in de persoonlijke updates van de selecteurs
- kan zien wie hij al kent bij een mogelijke werkgever, direct of via een tweede graad connectie, en contact op kan nemen voor een extra duwtje bij een concrete sollicitatie.
- Op LinkedIn kan hij zien welke toegang hij heeft bij werkgevers in zijn vak, zoals KPN, Ziggo en Simac. Zijn het vakcollega’s dan kan hij hen actief benaderen om ook IRL te netwerken. En hij vindt de namen van recruiters of relevante teamleiders bij de bedrijven. Hij kan vervolgens telefonisch contact leggen met hen en pro-actief vragen hoe zij te werk gaan bij het vervullen van een vacature voor de functie van monteur. Dan hoor je meteen of ze samenwerken met bijvoorbeeld Randstad Transport of Adecco en kun je vragen naar de naam van hun vaste intercedent.
- Met de antwoorden kan hij hun contactpersoon bij de uitzendbureaus uitnodigen als connectie en zichtbaar worden.
- Als hij er bij zijn instellingen voor zorgt dat zijn profiel wordt getoond bij ‘Wie heeft uw profiel bekeken’ brengt hij zichzelf ook actief in beeld bij zijn vakcollega’s en selecteurs. Altijd doen!
- Bij ‘vacatures’ vindt hij vacatures in zijn vak. Als ik zoek op ‘monteur’ vind ik bij KPN deze vacature.
- Hij kan vervolgens met zijn LinkedIn profiel, met goede aanbevelingen!, direct solliciteren.
- Voor ieder sollicitatiegesprek wordt hij gezocht op het internet. En men is blij met een door hem zelf gemaakt ‘openbaar CV’ op LinkedIn, met de aanbevelingen is dit zijn openbare getuigschrift.
- Als voorbereiding op het sollicitatiegesprek bestudeert hij natuurlijk de profielen van zijn sollicitatiegesprekspartners, dit bereidt hem extra goed voor op het gesprek en zorgt voor het broodnodige zelfvertrouwen!
Open Masterclass Jobmarketing 2.0
Wil je alles weten over slim nieuw werk veroveren? Kom dan 20 juni naar de drie uur live! Masterclass Jobmarketing 2.0. in Utrecht en ik leer je er alles over! Inclusief het boek Jobmarketing 2.0.
Ik geef het hele jaar voor bedrijven, hun werkzoekers en mijn vakcollega’s masterclasses met veel interactie. Nu ook speciaal voor jou… de open masterclass, jouw slimme investering in nieuw werk!
De SPITS deed er 19 juni 2014 graag uitgebreid verslag van >> lees het artikel