Een van de 12 cases uit het boek ‘Werk vinden met Social Media’, nu leverbaar.
Voor het aantrekken van nieuwe collega’s zijn we vorig jaar geheel gestopt met het werven via bureaus. Dat was ongelooflijk kostbaar, denk aan honderduizend euro op jaarbasis, mede doordat het voorkwam dat de nieuwe collega snel weer weg was.
Voor werving zetten we nu de uitgebreide werkenbijklap site in. Van hieruit kom je o.a. in onze LinkedIngroep, op de Facebookpagina, Hyve en Twitter. Wij informeren via filmpjes met onze medewerkers, de blogs van hen, nieuws, foto’s van bedrijfsborrels, vakontwikkelingen over ons bedrijf en het werken in ons vak. Het is voor ons heel belangrijk dat we de cultuur van ons bedrijf delen, we zijn een zeer professionele, betrokken club mensen. We willen dat potentiële medewerkers daar zoveel mogelijk van kunnen meenemen voor dat zij bij ons solliciteren. Daarom laten we onze mensen zichtbaar hun verhaal doen. En we plaatsen vacatures op Twitter en in onze LinkedInprofielen.
Dit bevalt goed, het levert ons zeer gemotiveerde sollicitanten op. Zij zijn goed geïnformeerd en hebben veelal al contact gehad met hun vakcollega’s voordat zij solliciteren. Werving via onze netwerken blijkt heel effectief te zijn, en de kosten nihil.
De inzet van social media van al onze medewerkers, voor de profilering van ons bedrijf en voor de werving, is waar we nu in investeren. Onze interne social media coach traint en coacht ieder van onze medewerkers in het social gebruik dat bij hen past.
Zorg dat je verbonden met het bedrijf waar je wilt werken, gebruik alle mogelijkheden om je voorafgaand aan je sollicitatie te informeren en contact te leggen. Bepaal dan of het bedrijf bij je past.’
Bron: ‘Werk vinden met Social Media’, Aaltje Vincent, Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv, Houten – Antwerpen © 2011 Aaltje Vincent © 2011 Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv., Houten – Antwerpen