Help de sollicitant solliciteren, maak het zo laagdrempelig mogelijk

Adwin van Gerven Op 23 augustus 2018
Gem. leestijd 3 min 1654x gelezen
Deel dit artikel:
Help de sollicitant solliciteren, maak het zo laagdrempelig mogelijk

Maak solliciteren zo laagdrempelig mogelijk en geef de sollicitant van tevoren meer informatie. ‘Zo krijg je een heel ander gesprek’, adviseert Aaltje Vincent, binnenkort spreker op het Werf& Selectie Jaarcongres.

Aaltje Vincent is spreker, coach, trainer en blogger op het gebied van jobmarketing. Ze denkt vanuit de sollicitant en schreef hierover meerdere boeken, waarvan haar nieuwste over Jobmarketing 3.0. Op dinsdag 16 oktober komt ze spreken op het Werf& Selectie Jaarcongres over Candidate Marketing. Een tipje van de sluier:

> Wat is je belangrijkste boodschap?

‘Maak het voor sollicitanten zo makkelijk en zo laagdrempelig mogelijk om te solliciteren. Om een ATS te vullen vragen recruiters veel informatie van de sollicitant, waarop hij eigenlijk helemaal niet zit te wachten. Dit moet je niet willen. In mijn sessie behandel ik een simpel model met veel mogelijkheden die nog niet worden benut: het KETS-model©, wat staat voor: Kennis, Eenvoudig, Transparant en Snelheid.

‘In mijn sessie behandel ik een simpel model met veel mogelijkheden die nog niet worden benut’

Sollicitanten willen zoveel mogelijk weten over de functie, de organisatie en het sollicitatieproces en ze willen eenvoudig kunnen solliciteren. Het liefst zonder brief bijvoorbeeld. Het KETS-model© bevat 150 facetten waar ik er tijdens mijn sessie zo’n 40 op interactieve wijze van ga behandelen.

Van werkkring veranderen is een ingrijpend besluit. Organiseer daarom ook informatiebijeenkomsten of open avonden. Zo krijgen kandidaten meer informatie over jou, maar jij ook over hen. Op die manier trek je de gemotiveerde kandidaten aan en kun je weer beter selecteren en werven.’

> Wat is de voornaamste reden dat bij bedrijven de Candidate Marketing nog niet goed is?

‘Er zijn veel mensen bij sollicitaties betrokken: HR, recruitment, communicatie, marketing, direct leidinggevenden. In de praktijk blijkt dat er gewoon geen communicatie tussen hen is. Daardoor is niet iedereen voldoende ingelicht over het sollicitatieproces. Als bijvoorbeeld een leidinggevende niet snel genoeg een sollicitatiegesprek inplant, wordt de perfecte kandidaat weggekaapt door de concurrent.

‘door te weinig interne communicatie is niet iedereen genoeg ingelicht over de sollicitatieprocedure’

Ik zat een keer bij een zorginstelling waar recruiters via Whatsapp de vragen van sollicitanten beantwoorden. Dat is nou laagdrempelig, hartstikke goed! Maar de rest wist dit helemaal niet, daardoor ontstaat verwarring. Het gaat dus vooral om de coördinatie tussen al die interne partijen die momenteel nog niet goed loopt.’

Wat is de invloed van de AVG/GDPR op Candidate Marketing?

‘Procedures gaan nu nóg zorgvuldiger. Het is juist positief dat organisaties aan sollicitanten extra moeten vragen of ze hun gegevens mogen bewaren. Zo kun je ook weer extra het contact aangaan. Voor een werkgever is dit extra contactmoment een kans en vanuit de sollicitant gezien is dit ook alleen maar een verbetering.’

Heb je alvast een ‘geheime tip’?

‘Help de sollicitant solliciteren! Geef de sollicitant van tevoren bijvoorbeeld een hand-out met daarin meer informatie over de organisatie, functie en de procedure. Zo voelt de sollicitant zich serieus genomen en kan hij of zij zich goed voorbereiden. Door deze extra informatie en goede voorbereiding krijg je een heel ander gesprek. Dit gebeurt eigenlijk nog nergens goed genoeg. Nog niet in Nederland in elk geval.’

Je Candidate Experience verbeteren? Kom naar het Werf& Selectie Jaarcongres

Op het Selectie Jaarcongres op 16 oktober legt Aaltje uit hoe zij voor een goede Candidate Experience zorgt. Schrijf je in om haar geheimen te horen.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners