Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Aaltje Vincent legt uit hoe je nieuwe werknemers aantrekt met een unieke vacature

Een doorsnee vacaturetekst is niet meer voldoende om werknemers te trekken, zegt sollicitatie-expert Aaltje Vincent in de nieuwste aflevering van podcast De Werkprofessor. De huidige medewerkers zijn jouw belangrijkste ambassadeurs. Laat hen vertellen waarom het zo leuk is om bij jouw bedrijf te werken.

wendy van ierschot de werkprofessor

De arbeidsmarktkrapte lijkt maar niet op te houden. Waar in 2019, voor het uitbreken van de coronapandemie, de verhouding nog lag rond de 67 vacatures per 100 werklozen, stonden in het derde kwartaal van 2023 er nog 114 vacatures open per 100 werklozen.

Deze week in de podcast De Werkprofessor is Aaltje Vincent te gast. Zij is auteur van 12 toonaangevende boeken over solliciteren, waarvan er meer dan 100.000 exemplaren verkocht zijn. Als deskundige op het gebied van sollicitaties kent zij de ins en outs van het sollicitatieproces als geen ander. Haar expertise reikt niet alleen tot de kant van de sollicitant, maar strekt zich ook uit naar werkgevers, waarbij zij inzicht biedt in hoe om te gaan met dit cruciale aspect van de professionele wereld.

Wat is laaghangend fruit dat door werkgevers nog steeds niet geplukt wordt? En ook: waarom is het zo moeilijk?

De kracht van een unieke vacature

aaltje vincent hippe functietitels
Aaltje Vincent.

De belangrijkste boodschap is volgens Vincent dat solliciteren hoop is op een beter leven. Het is belangrijk om je dit als werkgever goed te realiseren. Vanaf het moment dat je je realiseert ‘ik heb nieuwe collega’s nodig’, sta dan stil bij ‘hoe kan ik hen in het hart raken zodat ze met mij in gesprek gaan over het werken hier’.

Vincent legt uit dat het al in een heel pril stadium begint. Vaak denkt men dat de vacatureteksten op de website goed genoeg zijn. Maar iedereen schrijft dat ze het leukste team hebben. Dat is inmiddels niet meer genoeg. Je werknemers zijn je ambassadeurs. Als zij positief over het werk praten en daarnaast de vacaturetekst laat zien waarin jij echt uniek bent, dan maak je stappen in de goede richting.

Takaways uit de podcast De Werkprofessor:

  • Begin met de mensen die het werk nu doen. Ga met hen in gesprek: wat maakt dat zij hier met veel plezier dit werk doen en dat ze heel graag hier werken? Haal die informatie tijd op bij je huidige medewerkers.
  • Maak authentieke foto’s met de huidige medewerkers en als het kan een video. Laat hierin naar voor komen hoe het is om bij jou en in dat team te werken.
  • Laat mensen vrijblijvend kennismaken. Nodig ze uit op kantoor en laat ze praten met de mensen die het werk al doen onder het genot van een kop koffie.

Beluister de nieuwste aflevering van de podcast ‘De Werkprofessor’. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen elke twee weken op maandag.

.

Heb je vragen of input? Neem dan contact op met Wendy van Ierschot via [email protected]. Benieuwd naar de volgende gast in ‘De Werkprofessor’ of wil jij als eerste de teaser van de volgende aflevering horen? Volg dan ‘De Werkprofessor’ op LinkedIn.