Informeel kennismaken voor je solliciteert en prioriteiten leren stellen: deze experts delen hun belangrijkste carrièretips
Foto: Getty

Informeel kennismaken voor je solliciteert en prioriteiten leren stellen: deze experts delen hun belangrijkste carrièretips

We spraken met vijf experts die met hun bijdragen de toon zetten op het gebied van solliciteren, loopbaanontwikkeling en werkgeluk. Welke thema’s denken zij dat belangrijk gaan zijn in 2023? En in welke vaardigheden kun je als werknemer het beste investeren? 

Er is veel aan de hand op de arbeidsmarkt: hoge inflatie, personeelstekorten, een dreigende recessie. Niet eerder waren er in Nederland zo veel vacatures als in het afgelopen jaar. De werkdruk is in veel sectoren hoog; onderzoek laat zien dat 1 op de 5 van de Nederlanders ontevreden is met zijn werk en geen actie onderneemt. Verder zagen we trends opkomen, zoals ‘quiet quitting’, bestormt de eigenzinnige Generatie Z de arbeidsmarkt en waren er grote onthullingen over grensoverschrijdend gedrag en gebrekkig leiderschap op de werkvloer.

Waar de kansen op de lange termijn liggen lees in Banen in Opkomst: een lijst met de 20 snelstgroeiende beroepen in Nederland.

Door vijf experts te vragen naar thema’s die zij belangrijk vinden voor werkzoekenden en professionals in deze arbeidsmarkt, hopen we jou handvaten te bieden die je vooruit helpen in je carrière of bij de zoektocht naar nieuw werk. Van een pleidooi voor beter leren samenwerken tot prioriteiten stellen als manager en de juiste keuze maken als sollicitant: deze Top Voices delen hun belangrijkste inzichten en vertellen welke kwaliteiten nodig zijn op de arbeidsmarkt.  

Wat is jouw beste carrièreadvies voor 2023? Lees de tips van onze Top Voices en deel je gedachten onder het artikel of in een bericht met #LinkedInTopVoices en #AanhetWerk

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Sayma Kuipers reist het land door om te spreken over leiderschap en teamontwikkeling. Ze ziet dat de onderlinge samenwerking in (of tussen) teams in veel organisaties niet lekker loopt. Dat heeft verschillende oorzaken; met name hoge werkdruk en veel wisselingen van personeel doen samenwerking geen goed. Ook hybride werken vormt soms een drempel, omdat organisaties vaak niet precies weten hoe ze samenwerken op afstand moeten organiseren.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Volgens Kuipers heeft ieder succesvol team een aantal eigenschappen gemeen: vertrouwen, betrokkenheid, psychologische veiligheid en een gezamenlijk doel. Op LinkedIn deelt ze met regelmaat over het belang van waardering en aandacht in de werksetting. Ze zegt hierover dat het vooral voor medewerkers essentieel is gewaardeerd te worden - door je leidinggevende - en complimenten te krijgen. In een andere veel gedeelde bijdrage moedigt Kuipers haar netwerk aan elkaar wat vaker toe te juichen op werk: “Wacht niet tot een evaluatie of tot iemand vertrekt met vertellen hoeveel jullie samen hebben bereikt.”

In de best presterende teams hebben mensen het gevoel dat ze elke dag hun sterke punten kunnen inzetten, benadrukt ze, en dat betekent doen waar je goed in bent én wat je leuk vindt om te doen. De eerste stap is reflecteren op hoe de samenwerking loopt en erover te praten binnen het team, vervolgt Kuipers. “Laat teamleden elkaar bevragen en kom vervolgens met concrete acties om de samenwerking te verbeteren. Ook helpt het elkaar beter te leren kennen.”

Sayma Kuipers weet het zeker: als we de grote uitdagingen waar we als samenleving voor staan willen oplossen, moeten we (beter) leren samenwerken en dat doen we in- en tussen teams. “Net als bij liefdesrelaties is dat iets waar je constant aan moet blijven werken.”

👉 Volg Sayma Kuipers om meer van haar bijdragen over samenwerking te lezen.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Toen Jolan Douwes op haar 20e begon met een stage bij een regionaal dagblad werd ze verwelkomd met de woorden: ‘Daar heb je weer een schoonheid van de School voor de Journalistiek’. Ze weet nu dat zulke incidenten je werkplezier compleet kunnen verpesten. Het is niet voor niets dat Douwes als loopbaanadviseur en schrijvend journalist een belangrijke stem is op LinkedIn, mede als het gaat over grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Naar aanleiding van wangedrag gedrag bij The Voice schreef Douwes voor het journalistieke vakblad Villamedia een artikel over het belang van externe vertrouwenspersonen. In het Financieele Dagblad schreef de journalist wat organisaties kunnen doen om te voorkomen dat vrouwelijke managers vertrekken en zocht ze uit welke beroepen lucratiever zijn voor zelfstandigen. Samen met een collega is ze momenteel bezig met een boek over dilemma's op werkgebied en andere loopbaanvragen

De kersverse Top Voice verwacht in 2023 meer onthullingen over machtsmisbruik op werk, iets dat ze op de voet volgt en waar ze mensen mee helpt als loopbaancoach: “Het is een beetje wrang om te zeggen, maar die houden het onderwerp ook op de kaart.” Douwes benadrukt dat een angstcultuur nooit tot betere prestaties leidt, maar juist tot (langdurige) mentale en lichamelijke klachten. Oldskool leidinggevenden moeten vertrekken of leren luisteren, vindt Douwes. “Medewerkers willen zich gehoord en serieus genomen voelen.” 

Als organisatie moet je hard je best doen een sociaal veilige werkplek te creëren, dat komt niet vanzelf. Het is een onderwerp dat keer op keer moet terugkomen in werkoverleggen, functioneringsgesprekken en medewerkersonderzoeken, meent Douwes. “Alleen een vertrouwenspersoon aanstellen is niet genoeg.” En als medewerker kun je zelf ook in actie komen, zegt ze, bijvoorbeeld door het oprichten van een groep voor jonge starters of collega’s met een diverse achtergrond. “Het is belangrijk je eigen hulptroepen te organiseren - binnen en buiten het werk.” 

👉 Volg Jolan Douwes om meer van haar bijdragen over een gezonde werkcultuur te lezen.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

In zijn ‘Werktip van de week’ geeft spreker en gedragswetenschapper Ben Tiggelaar zijn LinkedIn-netwerk wekelijks bruikbaar advies voor het werkende leven: Hoe organiseer je je agenda? Welke skills moet je hebben als manager? Hoe versla je de zondagavondblues? In zijn NRC-column en podcast voor BNR Nieuwsradio heeft hij het over leiderschap, gedrag en verandering. 

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Tiggelaar vindt dat we onszelf te weinig tijd gunnen om ons werk en ons samenwerken met voldoende zorg en kwaliteit te doen. Volgens hem zien we de gevolgen hiervan op dagelijkse basis: “Gebrekkig leiderschap, te weinig aandacht voor elkaar in de werkomgeving, mensen die vastlopen en hun werk niet meer zien zitten. Ik geloof dat dit echt beter kan.” 

Als leidinggevende komt er nogal wat op je af in 2023: personeelstekorten, inflatie, een dreigende recessie. De hoeveelheid problemen én de hoeveelheid kansen waar je als leider mee te maken hebt, zegt Tiggelaar, is oneindig groot. Helaas hebben we beperkte tijd en mogelijkheden; keer op de keer de grote uitdaging. 

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Het stellen van prioriteiten ziet Tiggelaar dan ook als de sleutel voor succes dit jaar: "Natuurlijk moet een leider heel veel dingen doen. Je moet jezelf managen én je team. Je moet zorgen dat mensen goed in hun vel zitten, betrokken zijn, maar ook dat het werk gedaan wordt. Maar het begint allemaal met het stellen van prioriteiten. Eerst moet je weten dat je de juiste dingen doet, pas daarna komt de vraag op tafel wat de juiste manier is om ze te doen."

👉 Volg Ben Tiggelaar om meer van zijn bijdragen over leiderschap te lezen. 

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

‘Solliciteren is hoop op een beter leven.’ Dat is de slogan van sollicitatie-expert en auteur Aaltje Vincent. Op LinkedIn deelt Vincent keer op keer inhoudelijke bijdragen waar je als werkzoekende, maar ook als recruiter of werkgever van kan leren. Ze signaleert nieuwe manieren van solliciteren, bijvoorbeeld via Whatsapp, en vraagt zich hardop af waarom we de dingen doen zoals we ze doen in werving en selectie. Deze houding leverde het afgelopen jaar onder andere een interessante discussie op over de (on)zin van motivatiebrieven. Ook brak Vincent in een interview met De Telegraaf een lans voor haar stokpaardje: informeel kennismaken en schreef een boek over solliciteren naar werkgeluk. 

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Ze is er zeker van dat een informele ontmoeting met een potentiële werkgever voor je solliciteert een goede manier is om een betere keuze te maken. Als het aan haar ligt, wordt deze manier van solliciteren de norm en wie weet breekt het in 2023 op grote schaal door. Vincent meent dat je als werkzoekende meer te weten komt door koffie te gaan drinken en iemand fysiek te ontmoeten dan als je alleen reageert op een droge vacaturetekst. “Het maakt de wervingsprocedure gelijkwaardiger en het zorgt ervoor dat je nóg betere vragen kunt stellen.”

Waar moet je als sollicitant aan denken als je een potentiële werkgever ontmoet? Bereid je goed voor, adviseert Vincent, en stel vragen over het dagelijks werk waar je eigen ervaring en ook je voorbereiding uit blijkt.” En, zegt de sollicitatie-expert, probeer in contact te komen met mensen die het werk nu al doen bij die werkgever. Verschillende bedrijven en organisaties, waaronder een aantal gemeenten, bieden zo’n informele kennismaking aan als mogelijkheid en zien de toegevoegde waarde. Vincent is blij met die trend en heeft een duidelijk advies voor iedereen op LinkedIn: “Het is tijd dat werkgeluk centraal komt te staan in je volgende loopbaanstap.”

👉 Volg Aaltje Vincent om meer van haar bijdragen over solliciteren te lezen. 

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Voor hetzelfde werk verdien je als vrouw in Nederland op jaarbasis gemiddeld een maandsalaris minder dan een man. Econoom en schrijver Sophie van Gool zet zich in voor gelijke beloning. Ze schreef er een boek over (‘Waarom vrouwen minder verdienen’) en maakte de podcast ‘Sophie & Coco naar het einde van de loonkloof’. Hiervoor reisde Van Gool samen met metgezel Coco van Beveren naar IJsland, waar vrouwen in 1975 het land platlegden met een massale vrouwenstaking. Op LinkedIn deelde ze regelmatig over het avontuur en over wat we in Nederland kunnen leren van de vrouwen uit het hoge noorden.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Op Equal Pay Day (14 november) riep ze haar netwerk op in actie te komen en de laatste zeven weken van het jaar te stoppen met werken. Vanaf die dag werken vrouwen de rest van het jaar symbolisch voor niks, omdat ze per uur gemiddeld 13 procent minder verdienen dan mannen. De post werd duizenden keer geliket, 200 keer gedeeld en eindigde met de tekst: “Klap je laptop maar dicht… en zet je out-of-officebericht aan. Tot 1 januari zijn we massaal afwezig.” 

Het is duidelijk dat Sophie Van Gool een vrouw met een missie is, maar voor haar wekelijkse column in het Financieele Dagblad schrijft ze ook over andere werkgerelateerde thema’s, zo deelde ze prikkelende bijdragen op LinkedIn over de oorsprong (en oneerlijkheid) van beoordelingsgesprekken en over het gebrek aan autonomie in de Nederlandse kantoortuin

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Haar belangrijkste carrièreadvies voor dit jaar? “Onderneem actie.” Van Gool zegt dat ze nog te veel mensen tegenkomt die niet tevreden zijn met hun baan of salaris en daarover klagen, maar niks doen om het te veranderen. “Probeer eens iets, vraag je manager om wat je nodig hebt”, vervolgt ze. “Solliciteer eens op een andere baan, vraag eens om salarisverhoging! Als je niets doet gaat er ook niets veranderen.” 

👉 Volg Sophie van Gool om meer van haar bijdragen over de loonkloof te lezen


Redactie: Thomas de Man

Managing Editor Nederland: Lynn Chouman

Special projects leads: Marie Malzac (EMEA), Michele Pierri (International)

EMEA lead: Julien Wettstein

International Executive Editor: Sandrine Chauvin


Over dit artikel

In dit artikel komen experts van het Top Voices-programma van LinkedIn aan het woord over werk, carrière en de arbeidsmarkt. In Top Voices behandelen experts op LinkedIn een reeks zakelijke onderwerpen en helpen ze leden waardevolle kennis op te doen die voor hen relevant is. Dit programma is alleen op uitnodiging toegankelijk. Hier vindt u meer informatie [en hier kunt u andere Top Voice-artikelen uit de VS bekijken.]

Wie kan een Top Voice worden?

LinkedIn-leden die voldoen aan hoge vertrouwensnormen, regelmatig actief zijn op het platform en waardevolle expertise delen, komen in aanmerking om een Top Voice te worden. LinkedIn- en Microsoft-medewerkers, leden die de Gebruikersovereenkomst van LinkedIn hebben geschonden, waaronder ook onze Beleidslijnen voor de professionele community, of personen die momenteel meedoen aan een verkiezing voor een uitvoerende, wetgevende of gerechtelijke functie zijn uitgesloten.

Interesse om uw doelgroep op te bouwen op LinkedIn? 

Er komen continu nieuwe stemmen bij. Ook u kunt uw ideeën gebruiken voor goede gesprekken. Probeer eens een bijdrage te maken waarin u uw expertise en gedachten deelt over het laatste populaire nieuws. Misschien wordt u wel positief verrast door de community. Wilt u weten waar u het beste kunt beginnen? Volg dan onze LinkedIn for Creators-pagina voor inhoudelijke inspiratie, tips, nieuws, educatie en nog veel meer.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding
David Jimmink

Verbindend leiderschap | not-for-profit | Coördinator Muziekschool Houten | Vice-fractievoorzitter GroenLinks Houten | Ondernemer | Voorzitter Kunsthuis Houten

1y

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit artikel weinig interessante nieuwe dingen vind bevatten: dat het ingewikkelde tijden zijn en dat er als manager veel op je afkomt, dat vrouwen het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt en dat je een mogelijke werkgever eerst (informeel) moet leren kennen etc etc. Maar wat er nodig is voor een sollicitant (die al een tijdje niet heeft gesolliciteerd bijvoorbeeld) anno nu in het digitale tijdperk met hoogflexibele arbeidsrelaties, dat lees ik er niet in helaas. Volgens mij is de crux voor een goede loopbaancoach dat hij werkzoekenden helpt van afhankelijkheid (van werkgevers) naar in de kracht staan (als werknemer) in de context van de Nederlandse werkelijkheid waarin zekerheden er nauwelijks meer zijn en dat het steeds gebruikelijker is om protest ergens tegen aan te tekenen door ander werk te zoeken. Een werknemer die in zijn kracht staat solliciteert pro-actief en kordaat, haalt het onderste uit de kan bij een sollicitatiegesprek en is digitaal vaardig om werk te vinden. Dat had meer in dit artikel moeten staan!

Huib Versnel

magazijnmedewerker, verbinder, mantelzorger, out of the box ; ADHD met ADD

1y

Graag deze bijdrage in beeld gebracht

Like
Reply
Wendy Goudzwaard

Jij bent Goud Waard! Uitvinder Omgekeerd Solliciteren | Sollicitatie Expert | Loopbaanexpert | Baangarantie ✅️| Top Voice LinkedIn ✔️ | LinkedIn Specialist | Podcast maker🎙️| Spreker Arbeidsmarkt, Werven & Solliciteren

1y

Ik voeg graag nog een carrière tip toe: Hou zelf de regie op je loopbaan en je werkgeluk. Ik spreek veel mensen die vast zitten in werk wat niet (meer) bij ze past. Er is veel meer mogelijk dan je denkt. Praat met je manager; wat is er mogelijk om je werk en taken aantrekkelijker te maken voor jou, zodat jij weer met die lach op je gezicht aan het werk gaat. En als het niet meer werkt tussen jou en je werkgever: ga praten wat er mogelijk is mbt een beëindigingsovereenkomst / vaststellingsovereenkomst. Laat je vooraf en tijdens dit proces goed begeleiden. Pak de regie dus, over je leven en toekomst in werk. Dat ben jij waard!

To view or add a comment, sign in

Others also viewed

Explore topics