Vecht voor nieuwe baan
Wie werk zoekt, kan veel baat hebben bij een goed netwerk op sociale media. Maar hoe pak je dat aan? Aaltje Vincent legt het in Het grote sollicitatiewerkboek stap voor stap uit.
Je hebt werk nodig of bent aan iets anders toe. In beide gevallen moet je solliciteren. Je reageert natuurlijk op advertenties. Maar na een brief of 50 besef je dat iets hapert: je hebt niet geleerd hoe je jezelf in deze tijd het beste presenteert op de arbeidsmarkt. Dat moet anders.
Cursus
Met een sollicitatiecursus bijvoorbeeld. Op internet vind je ze volop, maar welke je ook kiest: alle cursussen besteden veel aandacht aan de moderne manier van werk zoeken: via Facebook, Twitter of LinkedIn.
UWV-woordvoerder Niels Lieman: "Werkgevers plaatsen vacatures steeds vaker gericht binnen het eigen netwerk en op sociale media. Sociale media zijn bij uitstek geschikt om te netwerken en jezelf te onderscheiden."
Onderzoek van het UWV, begin dit jaar, geeft aan dat bijna de helft van ingeschreven werkzoekenden niet goed raad weet met gebruik van social media. Vooral ouderen zijn bang fouten te maken. Dat was voor het UWV een reden te starten met een doelgerichte training.
Maar voor wie zich lekkerder voelt bij een papieren boek, zijn er ook volop mogelijkheden. Zoals Het grote sollicitatiewerkboek van Aaltje Vincent. Solliciteren is het veroveren van nieuw werk, stelt zij daarin. Een baan vinden, is een strijd die je met veel anderen aangaat. Als loopbaanprofessional, expert in jobmarketing, coach en trainer van werkzoekers deed Vincent een schat aan kennis en ervaring op, die ze gebruikt in haar laatste publicatie.
LinkedIn
De aanpak is breed opgezet. Tussen de definitie van 'solliciteren' tot 'aangenomen worden', zit een complete werkwijze, vol theorie, checklists, praktijkopdrachten en praktische tips. Centraal in de werkwijze staat gebruik van LinkedIn, de netwerksite voor professionals. "Volgens mijn ervaring zijn Twitter en LinkedIn onmisbaar om alle kansen op nieuw werk te benutten", stelt Vincent.
Verhelderend is de levensloop van een vacature. Eerst zingt die een paar dagen rond in de eigen organisatie, vervolgens op de sportclub, wat al snel leidt tot een bericht op sociale media. Pas na 3 weken komt de vacature officieel op de interne website van een bedrijf. Werkt dat niet, dan gaat een intermediair ermee aan de slag. Pas na 8 weken verschijnt er een personeelsadvertentie in een vakblad, krant of op internet. Maar zo ver komt het meestal niet. "Uit arbeidsonderzoek blijkt dat 3 van de 4 vacatures worden vervuld door netwerken via de eigen medewerkers en via het netwerk van de medewerkers."
Bouw aan het netwerk
Het gaat om ongeveer 70 procent van de vacatures, geeft Vincent aan. Logische conclusie: bouw aan een degelijk, professioneel netwerk. LinkedIn is daarvoor het meestgebruikte kanaal. De basis voor je profiel op deze website is je CV. Het gebruik van trefwoorden is cruciaal: zo word je makkelijk gevonden bij zoekopdrachten.
Daarna begin je aan de relaties binnen je netwerk: vrienden, collega's, oud-collega's. Contacten zoeken onder vreemden is voor velen lastig, maar Vincent geeft goede tips. Als het tot een netwerkgesprek komt, maak dan niet de fout te vragen om werk. Je wilt informatie en advies voor je volgende stap in je loopbaan. Zorg ervoor dat je 'onvergetelijk' wordt. Dan denkt een ander aan je bij een vacature.
'Pretoogjes'
Met dit werkboek leert Vincent werkzoekenden effectief hoe ze netwerken kunnen opbouwen en gebruiken. Maar niet alle adviezen zullen iedereen overtuigen. Zo hoort een werkzoekende zich – arrogant – te etaleren als een 'oplossing' voor een bedrijf. Ook het frequente advies vooral 'pretoogjes' op te zetten bij elk gesprek, zal niet door iedereen worden nagevolgd. En de tip voor als je niet weet welk werk je ambieert, is wel erg simpel: Ga praten met 5 mensen die jou goed kennen en vraag ze 'welk werk zie je mij doen en waarom?'
Aaltje Vincent – Het grote sollicitatiewerkboek. Spectrum. 17.99 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMCOLUMN
Eh... hóe heette Colonel Parker echt, Tom Hanks?
-
Stille Generatie
Dorus of Swiebertje? Dior of Chanel? En meer dilemma's
Nostalgie is van alle generaties. De Stille Generatie (geboren tussen 1930 en 1945) kunnen daar over meepraten. Gelukkig maar dat smaken verschillen. Vecht de oneindige strijd nu voor eeuwig uit door jouw favoriet te kiezen. -
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start. -
PREMIUMCOLUMN
Dat wordt een recordbedrag voor Serious Request
Een van de Nederlandse eindejaarstradities is schelden op 3FM Serious Request. Ook dit jaar worden we daarin niet teleurgesteld. -
Dit zijn wij
Geboren tussen '45 en '55? Dan ben je een Babyboomer
Wij zijn geboren tussen circa 1945 en 1955. Wij zijn de rebellen, de spraakmakende protestgeneratie! Onze levenslust en onze ongehoorzaamheid doorbraken de verstarring en verstikkende bekrompenheid van de jaren 50. Dit zijn de Babyboomers!
-
PREMIUMCOLUMN
Hoe de hype van 2022 ons fouten en wijsheid brengt
-
-
-
PREMIUMCOLUMN
Sneeuwchagrijnen: van plaatjeshater tot KNMI-klager
Sneeuwval maakt sommige mensen niet blij maar juist chagrijnig. Je hebt ze in vijf categorieën. -
Dit zijn wij
Cliff Richard of Elvis Presley? VW-busje of Opel Kadett? En meer dilemma's
Nostalgie is van alle generaties. De Babyboomers (geboren tussen 1945 en 1955) kunnen daar over meepraten. Gelukkig maar dat smaken verschillen. Vecht de oneindige strijd nu voor eeuwig uit door jouw favoriet te kiezen.
-
PREMIUM
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
-
Dit zijn wij
Geboren in de 60's? Dan hoor je thuis in de Verloren Generatie
Wij zijn geboren tussen circa 1955 en 1970. Wij trokken broeken met olifantenpijpen aan en dansten in de disco volgens de secure pasjes en handbeweginkjes van John Travolta. Dit is de Verloren Generatie! -
-
PREMIUMCOLUMN
Drones: voor al uw spectaculaire beelden... en doodenge dromen